سلامت عمومی

آیا از افراد واکسن زده باید همچنان ترسید؟

همه ما از زمان شروع پاندمی کرونا مطالب عجیب و غریب زیادی در خصوص آن شنیده‌ایم. به عنوان مثال، برخی معتقدند که آب لیمو می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، یا اینکه زدن ماسک‌ هیچ تأثیری در انتقال یا عدم انتقال ویروس ندارد، یا اگر قبلاً به COVID-19 مبتلا شده‌اید احتمال ابتلای دوباره به کرونا به صفر می‌رسد و … . این‌ها تنها بخشی از ادعاهای درست یا نادرست درباره کرونا بود، چراکه تصورات دیگری نیز در خصوص آن مطرح شده است؛ به طوری که برخی هنوز هم معتقدند واکسن های کرونا کارایی لازم را نداشته و واکسن‌های تأیید شده ممکن است DNA شما را تغییر دهند.

واکسن کرونا

دروغ یا غلط، ما کاری با ادعاهای مطرح شده نداریم. تنها هدف ما از انتشار این مطلب پاسخ به این سوأل است که آیا از افراد واکسن زده باید همچنان ترسید؟ برای دریافت پاسخ این پرسش شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

کرونا بعد از واکسن

به طور کلی، افراد واکسینه شده با مجموعه جدیدی از تصورات صحیح و اشتباه روبرو هستند. به طوری که آن‌ها معتقدند ترکیبات واکسن به معنای واقعی کلمه مغناطیسی هستند و در صدد تغییر ساختار DNA افراد هستند. از طرفی، علی‌رغم زدن واکسن و ایجاد یک لایه محافظتی اضافی در بدن خود، افراد هنوز هم باید از ویروس کووید-19 بترسند و ممکن است هم ناقل باشند و هم دوباره به آن مبتلا شوند.

بنابراین، سوأل اصلی اینجاست که افراد واکسینه شده برای ایمن ماندن باید چه کار کنند؟ و آیا هنوز امکان انتقال COVID-19 به آن‌ها وجود دارد؟ لیست کاردونا (Lyssette Cardona) – متخصص بیماری‌های عفونی – در پاسخ به این پرسش ها توضیح می‌دهد که چرا واکسیناسیون هنوز یکی از بهترین سلاح‌های ما در مبارزه با ویروس COVID-19 است.

او معتقد است که واکسیناسیون کامل “به معنای” مصونیت از COVID-19 “نیست. او می‌گوید: در یک بازه زمانی، ما بر این باور بودیم که واکسیناسیون کامل به این معنی است که می‌توانیم ماسک‌های خود را برداشته و به روال عادی زندگی بازگردیم. اما، گونه‌های جدید COVID-19 نظیر دلتا تقریباً این رویا را از بین برده‌اند. دکتر کاردونا می‌گوید اکنون زمان آن نیست که دست از رعایت پروتکل‌های بهداشتی برداریم. درست است  که واکسن‌ها قوی هستند، اما هنوز احتمال انتقال عفونت و ابتلای دوباره به کرونا وجود دارد.

“واکسیناسیون کامل” به این معنی است که شما یک سری واکسن COVID-19 را طبق توصیه پزشکان جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن دریافت کرده‌اید تا در برابر عوارض شدید مانند بستری شدن در بیمارستان و یا مرگ مصون بمانید. بنابراین، هیچ واکسنی به صورت 100 درصدی شما را در برابر کرونا محافظت نمی‌کند.

آیا افراد واکسینه شده هنوز می توانند ویروس را به دیگران، از جمله سایر افراد واکسینه شده انتقال دهند؟

واکسن کرونا

در حالی که این امر امکان‌پذیر است، اما دکتر کاردونا معتقد است که توانایی انتقال COVID-19 در این شرایط ممکن است به میزان کمتری رخ دهد. او می‌افزاید که این امر می‌تواند برای افرادی که واکنش ایمنی خوبی نسبت به واکسن‌ها ندارند نیز یک واقعیت امر باشد. بنابراین، افراد بعد از دریافت هر دو دوز واکسن کرونا نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و خود را برای بروز هر اتفاق غیرمترقبه‌ای آماده کنند.

همچنین افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، ممکن است بدنشان نتواند واکنش مثبتی به واکسن های کرونا نشان دهد. از این رو، محققان هنوز در حال جمع‌آوری داده ها و تحقیقات مداوم در مورد نحوه پاسخ واکسن در این جمعیت آسیب‌پذیر هستند.

چرا افراد واکسینه شده هنوز هم مستعد ابتلا به COVID-19 هستند؟

دکتر کاردونا می‌گوید: بعد از مشاهده افرادی که در مرحله دریافت دوز اول و دوم واکسن کرونا قرار دارند یا افرادی که هر دو دوز را دریافت کرده‌اند، مواردی یافت شده است که نشان می‌دهد این افراد هنوز مستعد ابتلا به ویروس COVID-19 هستند. اما این مسئله چه طور امکان دارد؟ او این موضوع را به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا ربط می‌دهد. واکسیناسیون با واکسن‌های تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، کارآیی خود را دو هفته پس از دریافت هر دو دوز واکسن نشان می‌دهد. به این معنی که یک فرد تنها دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر ، سینوفارم ، آسترازنکا ، مدونا ، برکت یا یک دوز واکسن جانسون و جانسون به طور کامل واکسینه می‌شود. بنابراین، اگر تست کووید-19 شما مثبت شود به این خاطر است که چند روز قبل از دریافت واکسن به صورت پنهان مبتلا شده‌اید. مواردی کمی از ابتلای دوباره به کرونا بعد از دریافت واکسن گزارش شده است، اما عوارض بیماری برای کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند به مراتب بیشتر بوده است. ”

واکسن کرونا چقدر در بدن ما ماندگار است؟

محققان هنوز در مورد این موضوع اظهار نظری نکرده‌اند. به گفته دکتر کاردونا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار (CDC)، در حال حاضر زمان دقیق ماندگاری واکسن کرونا و میزان حفاظت آن از بدن مشخص نیست. از آنجایی که میزان اثربخشی واکسن‌ها با یکدیگر متفاوت است، محققان هنوز نمی‌توانند میزان ماندگاری هر یک را به طور دقیق اعلام کنند؛ به همین سبب آن‌ها در حال بررسی میزان ایمنی طبیعی بدن و ایمنی ناشی از واکسن در مورد COVID-19 هستند.

دکتر کاردونا گفت: “ما دقیقاً نمی‌دانیم واکسن‌ها تا چه مدت پس از واکسیناسیون کامل از ما محافظت می‌کنند. با این حال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و کارشناسان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند و ما را از هرگونه تغییر مطلع می‌کنند. تنها چیزی که ما می‌دانیم این است که واکسیناسیون همچنان برای جلوگیری از عوارض بعد از ابتلا به کرونا بسیار مؤثر است.”

واکسن COVID-19 چقدر از مردم محافظت می کند؟

واکسن کرونا

در 7 ژوئن سال جاری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار ایالات متحده بیانیه‌ای در مورد مطالعه آن‌ها درباره میزان اثربخشی واکسن در افراد کاملاً واکسینه شده منتشر کرد. این مطالعه نشان داد که واکسن‌های مبتنی بر mRNA تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی امریکا نظیر فایزر و مدونا خطر ابتلا به عفونت را تا 91 درصد برای افراد واکسینه شده کامل و 81 درصد برای افراد نیمه واکسینه شده (کسانی که یک دوز را دریافت کرده‌اند) کاهش می‌دهد. این مطالعه همچنین یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد درصد کمی از افرادی که هر دو دوز این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند،  دوباره به COVID-19 مبتلا شده‌اند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد افرادی که به طور کامل یا تا حدی واکسینه شده‌اند و به COVID-19 مبتلا می‌شوند، احتمال انتقال ویروس از آن‌ها به دیگران کمتر است. در این مطالعه که افراد واکسینه شده و نیمه واکسینه شده مورد بررسی قرار گرفتند، ویروس کرونا در تست پی سی‌ آر این افراد تا 40 درصد کمتر قابل تشخیص بود. علاوه بر این، تست کرونا در افرادی که یک دوز دریافت کرده یا به صورت کامل واکسینه شده بودند، در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده بودند،  66 درصد منفی بود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار می‌افزاید: اگرچه آمار کرونا به ویژه این شاخص‌ها ملاک خوبی برای اثبات این ادعا نیست، اما تزریق واکسن کرونا با کاهش شیوع ویروس‌های دیگری مانند واریسلا (آبله مرغان) و آنفولانزا (آنفولانزا) همراه بوده است.

عوارض واکسن کرونا

عوارض واکسن کرونا

عوارض جانبی گزارش شده برای واکسن های کرونا عمدتاً خفیف تا متوسط و کوتاه مدت بوده است. این عوارض عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • اسهال
  • درد در محل تزریق

هر یک از عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون بستگی به نوع واکسن دارد و با توجه به نوع واکسن خاص و متفاوت هستند. عوارض جانبی جدی یا طولانی مدت واکسن ها امکانپذیر ولیکن بسیار نادر هستند. همه واکسن ها به طور مداوم برای تشخیص عوارض جانبی نادر کنترل می شوند. بنابراین، پیش از ثبت نام واکسن کرونا حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا عوارض احتمالی را متناسب با سیستم ایمنی بدن شما به شما گوش زد نماید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند بعد از دریافت دو دوز واکسن کرونا دیگر به این ویروس مبتلا نمی‌شوند.دکتر کاردونا؛ متخصص بیماری های عفونی تأکید می‌کند افراد واکسینه شده هنوز باید مراقب باشند.زیرا هیچ چیز در مورد این ویروس و واکسن آن قطعی نیست و ویروس ممکن است مجدد به بدن منتقل شود. وی تاکید دارد که انتقال ویروس ممکن است همچنان از طریق افراد آلوده و بدون علامت، به ویژه در مناطق شلوغ، به سایر افراد میسر باشد. اگر واکسن نزده‌اید یا یکی از دوزهای واکسیناسیون را تکمیل نکرده‌اید، بهتر است هر چه زودتر با ثبت نام واکسن کرونا در سایت سلامت خود را از ابتلا به این ویروس تا حد زیادی ایمن کنید.

منبع : health.clevelandclinic.org

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا