بیماری

عرق سوزی و آفتاب زدگی

عرق سوزی و آفتاب زدگی

عرق سوزی و آفتاب زدگی

شرح بیماری:
قرارگرفتن بیش از حد در معرض آفتاب یا اشعه فرابنفش موجب سوختگی پوست و آفتاب‎زدگی می‎گردد. نواحی آسیب‎دیده به‎ویژه شانه‎ها، بازوها، پشت، ران‎ها و بینی در ابتدا دردناک و قرمز شده و پس از چند روز شروع به خارش و پوست‎ریزی می‎کند. در آفتاب‎زدگی شدید، پوست
تاول و درد بیشتری دارد. به علاوه، ماندن در استخر، دریا، ارتفاعات و اطراف این مکان‎ها نیز حتی در هوای ابری باعث سوختگی پوست می‎شود. آفتاب‎زدگی در بین شیرخواران، افراد با پوست سفید و روشن یا افراد دارای موی قرمز یا طلایی شیوع بیشتری دارد. عرق‎سوزی نیز به صورت
جوش‎های قرمز و خارش‎دار در قسمت سینه، زیربغل، کشاله ران و گردن در هوای مرطوب و خشک بخصوص بعد از تمرینات ورزشی ظاهر می‎شود. این عارضه در کودکان در اثر پوشاندن لباس گرم و زیاد به آن‎ها یا تب ایجاد می‎شود.
در صورتی که آفتاب‎زدگی شدید باشد و به دنبال آن، تاول‎های زیاد، استفراغ، هذیان، بدحالی، تب و سردرد ایجادشود یا فرد دچار عرق‎سوزی شده‎است، اما معلوم نباشد که در اثر تب یا گرما ایجادشده‎است و همچنین درصورت ابتلای کودک به آفتاب‎زدگی باید به پزشک مراجعه کنید. اگر
عرق‎سوز پس از دو تا سه روز از بین نرود یا کودک با وجود خنک‎شدن هنوز تب داشته‎باشد به نزد پزشک بروید.
علائم بیماری: قرمزی و سوزش پوست، بروز تاول‎های ریز، پوسته‎ریزی و خارش در قسمت‎هایی از بدن که در معرض آفتاب یا سایش هستند.
پیشگیری: سوختن پوست در اثر آفتاب معمولا بلافاصله بعد از آسیب‎دیدگی چندان قابل مشاهده نیست، بنابراین اقدامات پیشگیرانه به شما کمک زیادی می‎کند.
در معرض آفتاب از کرم محافظ و ضدآفتاب استفاده نمایید. در نزدیکی آب مانند دریا و استخر یا در مجاورت برف به دلیل منعکس‎شدن نور آفتاب، احتمال آفتاب‎زدگی بیشتر است. کودکان را دور از آفتاب و زیر سایه یا چتر نگهدارید. شلوار و پیراهن گشاد و آستین بلند یا لباس‎هایی
که در برابر اشعه فرابنفش غیرقابل نفوذ هستند را بپوشید. در روزهای تابستانی حتی‎ المقدور در ساعت‎های بین یازده صبح تا سه بعدازظهر از خانه خارج نشوید. از حمام آفتاب گرفتن بپرهیزید. با کلاه سر خود و کودکانتان را بپوشانید.

نوشته های مشابه


علائم بیماری :

قرمزی و سوزش پوست
تاول‎های ریز
پوسته‎ریزی و خارش در قسمت‎هایی از بدن که در معرض آفتاب یا سایش هستند.


درمان های کلینیکی عرق سوزی و آفتاب زدگی :

 در صورت نیاز برای تسکین پوست آفتاب‎زده و خارش‎دار می‎توانید از لوسیون کالامین استفاده کنید. از کرم‎های محافظ و ضدآفتاب برای پوست کمک بگیرید. هر چه پوست روشن‎تر باشد، عامل محافظ در کرم باید بیشتر باشد. حداقل عامل محافظ آفتاب باید 15 باشد. کرم ضدآفتاب را سی دقیقه قبل از خروج از منزل حتی در روزهای ابری روی پوست بمالید و اگر قصد شنا دارید، مصرف کرم را تمدید کنید. بهتر است کرم محافظ دارای اکسید قلع و دی اکسید تیتانیوم باشد، این مسئله به ویژه برای افراد دارای پوست روشن و کودکان مهم است.

درمان های خانگی عرق سوزی و آفتاب زدگی :

اگر دچار عرق‎سوزی خفیف شده‎اید، لباسهای خود را شل و باز کرده یا درآورید. در مکانی قرار بگیرید که تهویه مناسب داشته‎باشد یا از پنکه برقی برای خنک‎کردن خود استفاده نمایید و از هر کاری که عرق‎آور است، دوری کنید.
مایعات غیرالکلی فراوان بنوشید. اسفنج یا حوله‎ای را در آب سرد خیسانده و روی قسمت عرق‎سوز قراردهید و این کار را چند بار تکرار کنید.
برای خنک کردن کودک شیرخواره مبتلا به عرق‎سوز، فوری اقدام کنید.
استحمام با روغن بلغور جوی دوسر برای پوست خشک و خارش‎دار، تسکین‎دهنده است. پس از حمام، پوست را کامل خشک کنید.
اگر عرق‎سوز شده‎اید، از بوگیر، عطر،لوسیون، کرم و ضدعرق در ناحیه درگیر استفاده نکنید. لباس‎های سبک و نخی (پنبه‎ای) بپوشید. در صورت انتقال از آب‎وهوای سرد به آب‎وهوای گرم، مدت بیشتری در اقلیم گرم بمانید تا کم‎کم به شرایط جدید عادت کرده و عرق‎سوز نشوید.

در صورتی که شیرخوار عرق‎سوز شده‎است، لباس او را از تنش خارج کرده و اجازه دهید روی یک ملحفه نخی یا حوله به دلخواه جنب‎وجوش کند تا در معرض هوا خنک شود. مالیدن کرم و محلول‎های زیاد روی پوست کودک، مجاری عرق را مسدود کرده و اوضاع را بدتر می‎کند. چنانچه تب دارد به او مایعات فراوان بدهید و برای کم‎کردن تب تلاش کنید.


بیماری های مرتبط

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا