پیش از بارداریسلامت زنان

آیا به تأخیر انداختن بارداری خطرناک است؟

در دنیای امروز مشغله‌های زندگی نسبت به گذشته افزایش یافته است. به همین دلیل ممکن است ازدواج کردن و صاحب فرزند شدن، اولویت زندگی بسیاری از جوان ها قرار نگیرد و این امر را به تعویق بیندازند. در واقع باردار شدن در دهه سوم زندگی دیگر آن قدرها معمول نیست و این مسأله باعث شده است تعداد خانم‌هایی که پس از 30 سالگی تصمیم به بارداری می‌گیرند، رشد چشمگیری داشته باشد.

با توجه به این موضوع این سؤال ذهن بسیاری از افراد و زوج‌ها را درگیر کرده است که “آیا به تأخیر انداختن بارداری خطرناک است؟ ” اگر شما هم یکی از این افراد هستید، پاسختان را از ما بخواهید.

خطر تاخیر در بارداری

خطرات به تأخیر انداختن بارداری

در واقع فرزندآوری در دهه سی و بیشتر از آن مشکل خاصی هم نیست. این طور نیست که فکر کنید، بدن شما تغییرات ویژه و غیرقابل برگشتی کرده است و به تأخیر انداختن فرزند آوری تا این سن منجر به شکست در صاحب فرزند شدن می شود. خیر؛ تنها موضوعی که درباره باردار شدن در این سنین باید به آن توجه نمود، این است که ضروری است بیشتر مراقب خطراتی که سلامتی تان را تهدید می‌کنند، باشید و اتفاقات احتمالی را مدنظر داشته باشید. این اتفاقات و خطرات شامل موارد زیر می‌شوند:

· ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا باردار شوید

هر زن با تعداد مشخصی تخمک‌ متولد می‌شود. به تأخیر انداختن بارداری تا اواخر دهه سی به این علت که تخمک‌ها از لحاظ کیفیت و نیز کمیت کاهش پیدا می‌کنند، می‌تواند منجر به تأخیر کوتاه مدت تا بلند مدت در باردار شدن شود. مورد دیگر آن است که تخمک‌های یک زن در میان سالی به‌اندازه یک زن در دهه بیست زندگی، قدرت باروری ندارند و ضعیف‌تر می‌شوند. اگر شما بیشتر از 35 سال دارید و بیشتر از 6 ماه برای بارداری تلاش کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، به‌طور حتم به پزشک و مشاور مراجعه نمائید.

· احتمال باردار شدن جنین‌های چند قلو افزایش پیدا می‌کند

در بارداری در سنین بالا به‌دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در این سن، احتمال اینکه چند تخمک همزمان آزاد شوند و منجر به ایجاد جنین‌های چند قلو شوند، افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از تکنولوژی‌های پزشکی در درمان ناباروری های این سنین مانند لقاح آزمایشگاهی، نیز می‌تواند منجر به حاملگی‌های چند قلویی شود. بنابراین پیش از تصمیم گیری برای بارداری این احتمال را در نظر بگیرید و شرایط را برای آن مهیا کنید.

· خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری افزایش می‌یابد

این دیابت تنها در دوره بارداری رخ می‌دهد. افزایش سن تأثیر مستقیمی بر احتمال ابتلا به این بیماری دارد و بستر مناسبی برای آن فراهم می‌کند. در دوران بارداری کنترل قند خون از طریق پرهیز غذایی و ورزش های مناسب این دوران، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. گاهی نیز ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید.

اگر به درمان این بیماری اقدام نکنید، دیابت دوران بارداری ممکن است منجر شود که نوزاد بزرگ‌تر از حد معمول شود و این مسئله شرایط را برای زایمان سخت‌تر خواهد کرد و ممکن است منجر به آسیب شود. از دیگر خطرات دیابت حاملگی، افزایش احتمال زایمان زودتر از موعد است.

· احتمال مبتلا شدن به فشار خون بالا در دوران بارداری افزایش می‌یابد

تحقیقات نشان داده است که با به تأخیر انداختن فرزند آوری احتمال بالارفتن فشار خون در زنان باردار افزایش می‌یابد. شما در این سنین باید بیش از دیگر زنان تحت نظر پزشک مراقب خود برای کنترل فشار خون و رشد و نمو جنین باشید و مرتباً برای چک آپ های لازم به پزشک خود مراجعه کنید. حتی ممکن است برای پیشگیری از خطرات و عوارض مجبور به زایمان زودتر از موعد شوید.

· احتمال زایمان زودرس افزایش می‌یابد

زایمان کردن زودتر از موعد ممکن است منجر شود صاحب نوزادی کم وزن‌تر از حالت عادی حتی نارس شوید. نوزادان نارس اغلب دچار مشکلات سلامتی پیچیده‌ای می‌شوند. همچنین در سنین بالاتر عوارض بارداری بیشتری برای خانم ها ایجاد می‌شود. یکی از این عوارض این است که در طی زایمان جفت دهانه رحم را مسدود می‌کند و مادر نیاز به سزارین خواهد داشت.

· خطر ناهنجاری‌های  کروموزومی بیش‌تر است

با به تأخیر انداختن فرزندآوری، احتمال ایجاد ناهنجاری‌های کروموزومی مختلف مثل سندروم داون نیز افزایش پیدا خواهد نمود.

· خطر سقط جنین بیش‌تر است

در بارداری در سنین بالا  به‌دلیل اینکه جنین ممکن است به ناهنجاری‌های کروموزومی مبتلا باشد، سقط بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین سقط ناخواسته و مرده زایی هم در این دوران به‌دلیل کاهش کیفیت تخمک بیشتر است. بنابراین چنانچه در این سنین باردار می‌شوید با پزشک مراقب خود مشورت کنید و به چک آپ‌های دوره‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشید. به علاوه افزایش سن پدر هم می‌تواند در سلامتی جنین تأثیر منفی داشته باشد.

به تأخیر انداختن بارداری از عشق مادر نسبت به کودک کم نمی کند

به تأخیر انداختن بارداری از عشق مادر نسبت به کودک کم نمی کند

چگونه خطرات به تأخیر انداختن بارداری را کاهش بدهیم؟

چنانچه در سنین بالاتر اقدام به فرزندآوری نموده‌اید، برای اینکه سلامتی جنین را افزایش بدهید اولین قدم این است که به‌سلامتی خود اهمیت بدهید. با به تأخیر انداختن بارداری و مسائل مختلفی که به این دلیل می‌تواند رخ دهد، لازم است مراقبت از مادر به همان میزان مراقبت از جنین مورد توجه قرار گیرد. برای مراقبت از خود و جنین تان در این دوران نکات زیر را در نظر داشته باشید:

· قرار ملاقات با پزشک همراه را جدی بگیرید

با پزشک تمام شرایط تان را در میان بگذارید و در مورد سلامتی خودتان از او مشورت بگیرید. به توصیه‌های پزشک در مورد سبک زندگی، رژیم‌های غذایی و ورزش کردن توجه داشته باشید. از پزشک تان بخواهید که شما را در افزایش شانس سلامت بارداری و به دنیا آوردن نوزاد سالم راهنمایی کند.

· رژیم غذایی مناسب داشته باشید

در طول بارداری در سنین بالا به رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک تان به دقت عمل کنید و مصرف ویتامین D ، کلسیم، آهن، فولیک اسید و سایر مواد مغذی را در برنامه خود قرار دهید.

· کنترل شده وزن اضافه کنید

در کنترل داشتن میزان افزایش وزن در دوران بارداری می‌تواند به شما در کاهش وزن تان بعد از زایمان کمک بسزایی کرده و از بسیاری از مشکلات دوران بارداری پیشگیری نماید.

فرزند سالم

به تأخیر انداختن بارداری با رعایت های پزشکی شما را از داشتن فرزند سالم بی نصیب نمی کند

سخن آخر

به تأخیر انداختن فرزندآوری و باردار شدن در سنین بالاتر همیشه خطرناک نیست. برای حفظ سلامتی خود و جنین در سنین بالاتر مراقبت های بیشتر و رعایت برخی نکات ضروری تر است. شما می‌توانید با کمک راهنمایی‌های پزشک و یاری همسر خود با اراده و بردباری، حتی در سنین بالاتر، دوران بارداری موفقی را پشت سر نهاده و نوزادی سالم به دنیا آورید.

منبع:

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا