گیاهان داروییطب سنتی و درمان

5 مورد از بهترین گیاهان دارویی برای کبد چرب

کبد چرب، یکی از پیامدهای رایج زندگی ماشینی و مدرن امروزه است. عارضه ای که در صورت حاد شدن، منجر به سیروز و در نهایت سرطان کبد می شود. دلیل این امر نیز مصرف بی رویه غذاهای چرب، فست فود ها، دارو ها و مواد مخدر می باشد. کبد در واقع بزرگترین غده بدن است که در فعالیت‌های سوخت و ساز و سم زدایی بدن نقش دارد و به مانند تصفیه خانه بدن بوده و مواد غذایی پس از هضم و ورود به خون برای باید از فیلتر آن عبور کنند. بنابراین وجود چربی در کبد طبیعی است، ولی هنگامی که میزان این چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده ‌است. راهکارهای درمانی مختلفی اعم از دارویی و طبیعی برای درمان کبد چرب وجود دارد که یکی از قدیمی ترین آن ها، استفاده از گیاهان دارویی می باشد.

گیاهان دارویی برای کبد چرب

علاوه بر خوراکی های مضر، بی تحرکی و عدم ورزش کردن نیز سبب بروز کبد چرب در افراد می گردد. از جمله علائم داشتن کبد چرب خستگی مزمن(حتی پس از استراحت کردن)، بروز بی نظمی در قاعدگی بانوان، بزرگی شکم، نفخ، دیابت، افزایش کلسترول و… می باشد.

توجه داشته باشید که داشتن یک یا دو نشانه از موارد گفته شده، دال بر ابتلا به عارضه کبد چرب نمی باشد و برای تشخیص قطعی این بیماری، باید از سونوگرافی و آزمایش خون کمک گرفته شود. بعد از تشخیص بیماری، می توانید از راهکارهای طبیعی مانند ورزش کردن، تغییر در رژیم غذایی و استفاده از گیاهان دارویی تحت نظر متخصص مربوطه جهت درمان و بهبود بیماری کبد چرب خود استفاده کنید. در اینجا تعدادی از مؤثرترین گیاهان مورد استفاده در این زمینه را برای شما برمی شماریم.

نوشته های مشابه
  • سکنجبین عنصلی

سکنجبین عنصلی، یا همان پیاز دشتی و یا پیاز موش، یکی از مؤثر ترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب است. جهت استفاده از این گیاه، مقداری از آن را با مقداری آب جوشانده و سپس مخلوط حاصل را به وسیله صافی از یکدیگر جدا کنید. از محلول زیر صافی به اندازه 1 الی 2 قاشق غذاخوری در طول روز مصرف کنید.

سکنجبین عنصلی

  • شاه تره و خارشتر

خارشتر، کاسنی و شاه تره، از جمله بهترین گیاهان دارویی برای کبد چرب می باشند. این گیاهان نه تنها برای درمان و کنترل بیماری تجویز می گردند، بلکه برای افرادی با طبع سرد و تر نیز فواید فراوان دارند. عرقیات این گیاهان همچنین، سبب کاهش میزان کلسترول خون شده و سموم را از بدن دفع می کنند.

خرید آنلاین عرق خارشتر

شاه تره و خارشتر

  • پیاز

پیاز را می توان گزینه مناسبی در میان گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب به شمار آورد. دلیل آن نیز در دسترس بودن و استفاده روزمره از آن به صورت خام و یا پخته است. شما می توانید این ریشه ی گیاهی را به دفعاتو به شکل های مختلف در طول روز میل کنید.

پیاز برای کبد چرب

  • غان، توس

غان، از دسته ی گیاهان دارویی برای کبد چرب، رفع التهابات کبدی و همچنین کاهنده سطح کلسترول خون است. برای درمان با این گیاه باید به اندازه یک قاشق چایی خوری از برگ درخت غان را در یک فنجان آب جوش دم کرده و سپس از محلول حاصل، به اندازه 3 فنجان در طول روز میل کنید. همچنین برای رفع طعم تلخ این نوشیدنی، می توانید آن را همراه با توت سفید و یا عسل مخلوط نمایید.

گیاه غان یا توس برای کبد چرب

  • مامیران

یکی از رایج ترین گیاهان دارویی برای کبد چرب، مامیران است. از این گیاه نه تنها برای رفع التهابات کبدی، بلکه برای رفع بیماری های حاد کبدی نظیر یرقان نیز، استفاده می گردد. نحوه درمان با این گیاه به صورت مصرف روزانه 2 الی 4 گرم از گرد ریشه گیاه، با عسل می باشد.

گیاه مامیران برای کبد چرب

  • هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل، معجزه ای در میان گیاهان دارویی برای کبد چرب محسوب می شود. تنها نکته ای که در مورد آن باید در نظر گرفت، مقدار مصرف این گیاه است، زیرا که هندوانه ابوجهل به شدت مسهل بوده و باعث ایجاد درد در معده و روده می گردد. از این گیاه نباید برای درمان زنان باردار و یا افرادی که دارای معده درد مزمن هستند، استفاده شود. برای درمان با هندوانه ابوجهل، باید به اندازه بسیار کم(توصیه شده: 06/0 تا 2/0 گرم) از آن را در طول روز مصرف نمایید.

درباره هندوانه ابوجهل بیشتر بخوانید

هندوانه ابوجهل کبد چرب

راه کار های غیر دارویی برای درمان کبد چرب

ورزش کردن و کاهش وزن

اولین و آسان ترین راه جهت درمان کبد چرب، ورزش کردن و کاهش وزن می باشد. حتی 5 درصد کاهش وزن نیز می تواند تأثیر بسزایی در روند بهبودی افراد ایجاد کند. دومین راه برای درمان کبد چرب، تغییر رژیم غذایی است. عدم استفاده از قند ها و کربوهیدرات ها، قدم بزرگی در درمان این بیماری محسوب می شود. در حقیقت با این کار شما نه تنها کبد چرب، بلکه خود را از بروز دیابت نیز، در امان نگه می دارید.

راه کار های غیر دارویی برای درمان کبد چرب

عدم استفاده از چربی های حیوانی

یک راه مؤثر در درمان این بیماری خاموش عدم استفاده از چربی های حیوانی است. به جای این مواد خوراکی مضر می توانید، از روغن های گیاهی مانند زیتون و آووکادو و نیز اسید های چرب امگا 3 استفاده نمایید. علاوه بر این، افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها(مانند انواع سالاد ها، میوه ها و آجیل ها) و در کل، تغییر سبک زندگی به سوی، یک راه درمان بدون استفاده از گیاهان دارویی برای کبد چرب است.

عدم استفاده از چربی ها در درمان کبد چرب

دور ماندن از استرس و استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی

یکی از تغییراتی که باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید، دور ماندن از استرس و استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی برای مواجهه با شرایط استرس زای اکسیداتیو است. خوشبختانه این مواد در طبیعت و اطراف ما به وفور یافت می شوند. مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای، مانند  قارچ ها، میوه ها، گیاهان دارویی برای کبد چرب، ادویه ها، چای و قهوه، بهترین راهکار برای مقابله با امراض کبدی می باشد. علاوه بر درمان هایی که با گیاهان دارویی برای کبد چرب توصیه می گردد، مواد خوراکی حاوی ویتامین E، املاح معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، روی، فسفر، ید، لسیتین نیز برای رفع این بیماری مفید هستند. همچنین رژیم غذایی حاوی مواد زیر، در درمان مورد استفاده قرار می گیرند:

  • روزی 3 لیوان آب پرتقال، سیب قرمز، انگور یا گلابی
  • دم‌ کرده‌ ی سبوس برنج
  • روزی 10 تا 20 قاشق آب ‌لیمو ترش
  • دم ‌کرده‌ ی چای سبز
  • ترکیب ماست + شوید + زیره + خیار با پوست
  • ترکیب کدوی سبز بخار پز + هویج آب پز + آب ‌لیمو ترش تازه
  • کباب جگر سیاه
  • مصرف آبغوره به صورت ناشتا و یا با خورش ‌ها

استفاده از 4 گرم عرق زیره + 4 گرم کاسنی  + 2 گرم شوید، می تواند در درمان کبد چرب مؤثر باشد. از ترکیب فوق باید روزی 2 تا 4 لیوان میل کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا