بیماری

جسم خارجی در گوش

جسم خارجی در گوش

جسم خارجی در گوش

شرح بیماری:
گاه به علت بی ‎احتیاطی اجسامی ماند دانه تسبیح، دستمال کاغذی، اسفنج، تکمه و … وارد گوش‎ می‎شوند؛ که می ‎توانند سبب پارگی پرده صماخ شده یا مجرای گوش را کاملا مسدد کنند. در این صورت شنوایی فرد کاهش می‎یابد. در این خصوص بیشتر کودکان در معرض بی‎احتیاطی
و آسیب هستند. مراقب کودک خود باشید. زیرا اگر به موقع متوجه ورود جسم خارجی به گوش کودک نشوید، زمانی موضوع برای شما روشن خواهد شد که کودک دچار درد، ترشح یا کم‎شنوایی شده ‎باشد. در بزرگسالان نیز معمولا در اثر دستمال یا پنبه‎ای که برای پاک‎کردن، در گوش باقی مانده
‎است یا ورود حشرات این اتفاق می‎افتد. حرکت حشره در گوش به خصوص در کودکان باعث ایجاد ناراحتی در فرد مبتلا می‎گردد.
اگر نتوانستید با کارهای زیر، جسم را خارج نمایید، یا شنوایی کم شود و درد یا ترشح مشاهده گردد؛ باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
علائم بیماری: وجود جسم خارجی در گوش، درد، ترشح، کاهش شنوایی

نوشته های مشابه


علائم بیماری :

وجود جسم خارجی در گوش
درد
ترشح
کاهش شنوایی


درمان های خانگی جسم خارجی در گوش :

سر را به سمت گوش مبتلا پایین بیاورید و گوش را تکان دهید، تا جسم یا حشره خارج شود. اگر حشره هنوز زنده است باید گوش را به سمت بالا بگیرید تا خارج شود، چنانچه خارج نشد در گوش آب بریزید تا حشره غرق شود.
هرگز با انگشت یا وسیله‎ای مانند گوش ‎پاک‎کن برای بیرون آوردن جسم خارجی تلاش نکنید. زیرا آن را به قسمت‎های عقب‎تر هل می‎دهد و به مجرای گوش یا پرده صماخ آسیب می‎زند.
برای خارج کردن حشره از گوش در آن، آب بریزید برای این کار از شخص دیگری کمک بگیرید. فرد مبتلا به پهلو دراز بکشد به گونه‎ای که گوش مدنظر به سمت بالا باشد. آب ولرم را با قطره‎چکان در گوش بریزید تا حدی که حشره غرق شده و بیرون بیاید. اکنون سر را پایین بیاورید تا آب از گوش خارج گردد. در صورتی که در خارج کردن حشره، موفق نشدید، از انجام کارهای اضافه بپرهیزید و نزد پزشک بروید. اگر فرد مبتلا دچار وحشت شده ‎است، او را آرام کرده و از او درخواست کنید تا موقع چکانیدن آب به داخل گوش، حرکت نکند.
استفاده از آب فقط برای خارج کردن حشره مؤثر است در سایر موارد از این روش استفاده ننمایید، برخی از اجسام مانند حبوبات در مجاورت آب، متورم می‎شوند و در نتیجه بیرون آوردنشان سخت ‎تر است‎.


بیماری های مرتبط

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا