پیش از بارداری

دلایل سقط مکرر جنین و پیشگیری از آن

سقط مکرر جنین، که به عنوان از دست دادن مکرر حاملگی نیز شناخته می­شود، یک تجربه بسیار ناراحت کننده است که زندگی بسیاری از زوج‌های جوان که قصد باردار شدن دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع برای پزشکان و بیماران بسیار ناامید کننده می­باشد، زیرا با وجود انجام تحقیقات زیاد و پیشرفت علم پزشکی، هیچ آسیب شناسی، علتی قطعی برای سقط مکرر جنین نیافته است.

پاتوفیزیولوژی مجموع اقداماتی است که برای اصلاح  ژنتیک و ارتقا سلامتی صورت می‌گیرد؛ این روش بسیار متنوع است و شامل زمینه‌هایی مانند هماتولوژی، غدد درون ریز، ایمونولوژی و ژنتیک می­شود. دانشکده سلطنتی زنان و زایمان در انگلستان تحقیقاتی را در زمینه جلوگیری از سقط جنین در سال 2011 منتشر کرد که همه این اطلاعات در طول 7 الی 8 سال جمع‌آوری شده بودند.

در این مقاله، با اتکا بر علوم طبیعی و تأیید شده از سوی پزشکان، دلایل سقط جنین و راه‌های پیشگیری از آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دلایل سقط مکرر جنین

سقط ناخواسته جنین

سقط جنین یک موضوع شایع است که در 15 تا 20 درصد از حاملگی­ های زنان رخ می­دهد و معمولاً در سه ماهه اول(تا هفته13) ممکن است صورت گیرد. البته، یک یا حتی دو سقط به خودی خود نشان دهنده ناباروری در آینده نیست. با این وجود، ممکن است خانواده‌ها­ را نگران کرده و توانایی زن را برای زایمان موفق زیر سؤال ببرند. این افراد در بیشتر مواقع پس از دو سقط جنین، در بارداری سوم بدون هیچ درمان و کمکی می‌توانند فرزند سالمی داشته باشند. با این وجود، اگر ­تا به حال سقط ­های مکرر را تجربه کرده‌اید، بهتر است علت آن را از طریق پزشک پیگیری کنید.

انواع سقط جنین

دلایل زیادی برای سقط جنین وجود دارد، اما معمولاً به دو گروه کلی زودهنگام و دیرهنگام تقسیم می‌شوند.

سقط های مکرر زودهنگام(در سه ماهه اول) بیشتر به دلیل مشکلات کروموزومی جنینی که دارای تعداد غیرعادی کروموزوم است، رخ می­دهند. مشکلات ساختاری رحم نیز می­توانند در سقط جنین زودهنگام نقش داشته باشد. در مقابل سقط جنین مکرر دیرهنگام می­تواند نتیجه ناهنجاری­های رحمی، مشکلات خود ایمنی و یا به علت ناتوان بودن دهانه رحم یا زایمان زودرس باشد.

دلایل سقط مکرر جنین

یافتن علت

سقط مکرر و جلوگیری از سقط جنین نیاز به بررسی و آزمایشات ژنتیکی دارد. در مراکز باروری، پزشکان در صورت لزوم، طیف وسیعی از آزمایشات را بر روی مادر و پدر و بافت جنینی انجام می­دهند.

این آزمایشات شامل موارد زیر می­باشد:

  • تست آناتومیک / سونوگرافی(آزمایش سونوگرافی یا HSG / اشعه ایکس)
  • آزمایش اختلالات خود ایمنی(درصورت وقوع 3 مورد یا بیشتر از دست دادن جنین)
  • آزمایش مقاومت به انسولین، دیابت و سایر غدد درون ریز مربوط به تیروئید و غده هیپوفیز
  • آزمایشات کروموزومی نتایج لقاح پس از تلفات و سقط ها(در صورت سقط جنین می توان DNA جنینی از اسلایدهای فرمالین را مورد آزمایش قرار داد)
  • مطالعات لخته شدن خون(فقط با سابقه نزدیک خانوادگی آمبولیِ لخته خون)
  • برخی آزمایشات کروموزومی لازم از والدین

دلایل سقط مکرر جنین

چه عواملی باعث از دست دادن مکرر بارداری می شود؟

بیشتر دلایل سقط جنین مشخص نیست، با این حال بسیاری از بیماران در بارداری سوم موفق به زایمان می­شوند. حتی پس از دو سقط جنین، 65 درصد احتمال دارد که سومین بارداری شما موفقیت آمیز باشد. علی رغم این موضوع، اگر علت سقط جنین تشخیص داده شود، درمان و پیشگیری از سقط آسان می­شود و یافتن علت در این مرحله ممکن است از ضررهای بیشتر و مشکلات عاطفی جلوگیری کند. پس از دو بار سقط جنین، آنچه به عنوان سقط مکرر بارداری شناخته می­شود، با آزمایشات نام برده شده در بالا قابل تشخیص است.

علل ژنتیکی (جنین یا والدین)

ناهنجاری­های کروموزومی در جنین بسیار شایع می­باشد و ­50 تا 80 درصد از کل تلفات سه ماهه اول را شامل می­شود. با این حال، مواردی وجود دارد که برخی از ناهنجاری­های کروموزومی به طور مکرر منتقل می­شوند و می­تواند منجر به از دست دادن چندین بارداری شود. اگر دو یا چند سقط داشته‌اید، ممکن است نیاز باشد شما و همسرتان برای احتمال “جابجایی کروزومی” مورد بررسی قرار بگیرید. جابجایی کروموزومی حالتی است که در آن بخشی از یک کروموزوم جدا شده و به مکان دیگری متصل شود. احتمال یافتن این اختلال در یکی از دو والد، 4 درصد است.

در برخی موارد که سقط مکرر جنین اتفاق می‌افتد، ممکن است شما به فکر امتحان لقاح مصنوعی بیافتید. این انتخاب شانس تولد فرزند را افزایش می­دهد. البته این یک تصمیم بسیار شخصی است و باید با مشورت پزشک، مورد بررسی قرار گیرد.

ناهنجاری های رحمی

حدود 15 درصد از تمام سقط های مکرر ناشی از مشکل ساختاری رحم است. ناهنجاری‌های رحم می­تواند ارثی و مادرزادی باشد، مانند رحم مضاعف، یا رحمی که با دیوار‌ه ای به دو بخش تقسیم شده است(رحم جدا شده) یا سایر مشکلات مادرزادی که کمتر شایع است. همچنین مشکلاتی مانند فیبروم یا پولیپ که در برخی از زنان وجود دارد و می‌تواند در هر مکانی داخل رحم رشد کند، بسته به مکان رشد ممکن است مشکلاتی را در بارداری ایجاد کند.

زخم داخل رحمی نیز می­تواند منجر به سقط جنین شود. خبر خوب این است که اکثر این مشکلات را می توان قبل از لقاح  و بارداری از طریق جراحی حل کرد، بنابراین شانس شما برای بارداری موفق افزایش می یابد.

مشکلات غدد درون ریز

مسائل غدد درون ریز که شامل بیماری تیروئید و غده هیپوفیز، دیابت یا سندرم تخمدان پلی کیستیک است نیاز به بررسی دارد. وجود اشکالاتی در برخی بخش های چرخه قاعدگی نشان می­دهد که مشکلاتی در عملکرد غدد زن وجود دارد که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بارداری و نتیجتاً سقط جنین ­شود. اما تمام این مشکلات قابل حل می باشد و با مراجعه به پزشک متخصص می توانید از سقط جنین به این دلایل پیشگیری کنید.

بیماریهای خود ایمنی: سندرم آنتی بادی آنتی فسفولیپید

مشکلات ایمنی زمانی رخ می­دهد که بدن مادر آنتی بادی‌ها یا پادتن هایی تولید می‌کند که به طور غیر مستقیم باعث ایجاد لخته در عروق خونی می­شود که مسئول رشد جنین هستند. این امر باعث می­شود جنین از مواد مغذی محروم شود و در رحم بمیرد و سقط جنین رخ دهد. اگر سه بار یا بیشتر سقط جنین داشته‌اید، می‌توانید تعدادی آزمایش خون برای تشخیص این مشکل انجام دهید. درمان این بیماری با کمک آسپرین یا هپارین(ضد انعقاد) صورت می‌پذیرد.

فاکتورهای محیطی

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی، داروها، اشعه ایکس و غیره ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برخی از این عوامل مربوط به فعالیت و شغل است، در حالی که برخی دیگر ممکن است به سبک زندگی شما مرتبط باشند. مصرف بیش از حد الکل یا کافئین و سیگار کشیدن توسط هر یک از زوجین ممکن است بر نتیجه بارداری تأثیر بگذارد. چاقی و وزن بالا نیز با افزایش خطر سقط همراه است.

علت بروز سقط­های مکرر هنوز تشخیص داده نشده است. همانگونه که ذکر شد، حتی پس از دو سقط جنین، 65 درصد احتمال دارد که بارداری سوم شما خوب پیش رود. داشتن پزشک متخصص برای پیشگیری از سقط و یا درمان سقط بسیار مهم و حائز اهمیت است.

کافئین

ماده کافئین در سقط جنین تأثیرات قابل بحثی داشته است، اما مطالعات نشان داده است که این ماده شیمیایی از جفت عبور می‌کند. ماده کافئین ممکن است جریان خون در جفت را کاهش دهد، بنابراین پزشک ممکن است مصرف شما را به یک فنجان قهوه در روز محدود کند.

ترک سیگار

استعمال دخانیات با کاهش باروری در زنان و افزایش خطر سقط جنین مرتبط است. ترک سیگار قبل از اقدام به بارداری بسیار مهم است.

آزمایش دیابت بدهید

در شرایطی که بدن انسولین را تولید می­کند، اما از آن به طور مؤثر استفاده نمی­کند‌، دیابت نوع 2 بروز می کند. این شرایط می­تواند خطر سقط مکرر جنین را افزایش دهد. آزمایش خون نشان می‌دهد که قند خون شما بالا یا شما مبتلا به دیابت هستید یا خیر. کاهش وزن، ورزش منظم و خوردن غذاهای مغذی نیز ممکن است عملکرد این بیماری را معکوس کرده و شانس بارداری موفق شما را افزایش دهد. در صورت نیاز، پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل دیابت پیش از تصمیم گیری برای بارداری تجویز کند.

دلایل سقط مکرر جنین

سخن پایانی

در این مطلب شما را با مهمترین دلایل سقط مکرر جنین و پیشگیری از آن آشنا کردیم. متأسفانه، تعداد زیادی از زنان این عارضه را تجربه کرده و دچار ناامیدی‌های فراوان می‌شوند. اما، همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، خیلی راحت می‌توان علت سقط های مکرر جنین‌ را پیدا کرد و با چند راه‌کار درمانی ساده از بروز مجدد آن جلوگیری کرد. برای جلوگیری از بروز سقط های مکرر جنین، لازم است به پزشکان باتجربه مراجعه و مراحل درمانی را به درستی طی کنید.

منبع: fertility.wustl.edu

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. whoah this blog is wonderful i really like reading your articles. Keep up the great paintings! You realize, a lot of people are hunting round for this info, you could help them greatly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا