پیش از بارداریسلامت زنان

از علل رایج ناباروری و روش های درمان آن چه می دانید؟

متخصصان، عدم توانایی زوجین در باردار شدن پس از یکسال از اقدام به بارداری طبیعی را ناباروری می‌گویند که متأسفانه یکی از دلایل اختلاف میان زوجین و بعضاً جدایی نیز می باشد. عوامل مختلفی در ایجاد ناباروری دخیل هستند که طبق آمار اعلام شده، 40 درصد عامل بروز از طرف بانوان، 40 درصد از سوی آقایان و 20 درصد نیز از سوی هر دو زوج بوده است. پرسش هایی که بسیاری از افراد هنوز پاسخ آن ها را به درستی نمی دانند این است که علل رایج ناباروری چیست؟ آیا ناباروری به صورت قطعی قابل درمان است؟ و روش های درمان طبیعی برای ناباروری وجود دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید، تا به پاسخ این پرسش ها و روش های درمان ناباروری بپردازیم.

درمان ناباروری

علل رایج ناباروری

قبل از اقدام به درمان ناباروری، باید علل وقوع آن را در زوجین تشخیص داد.عوامل بسیاری مانند بیماری های ارثی(سوزاک، سفلیس و…) می توانند در ناباروری مردان مؤثر باشند. علاوه بر این، بیماری های قلبی و کلیوی، بیماری های عفونی مانند اوریون، آبله مرغان، تبخال، ورم پروستات، ضربه به بیضه ها، بیماری هیپوفیز، پوشیدن لباس زیر تنگ، اختلال در تولید اسپرم، واریکوسل، انسداد مسیر اسپرم، رادیوگرافی، استعمال مواد مخدر و عدم ورزش و یکجا نشینی نیز،ممکن است در مردان عقیمی ایجاد کنند.

مصرف قرص های ضد بارداری در سال های اولیه پس از ازدواج در زنان سبب نازایی دائمی و یا موقت در آن ها می گردد. همچنین بیماری هایی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک، فعالیت های ورزشی شدید، دیابت، کاهش و یا افزایش وزن شدید، استرس های روحی و روانی، انسداد لوله های رحمی، التهابات لگنی، عارضه آندومتریوز، افزایش سن، اختلالات هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، آدرنال، تیروئید و یائسگی زودرس، همگی می توانند منجر به ایجاد ناباروری شوند.در میان علل و عوامل ذکر شده، پزشکان مهمترین و رایج‌ ترین دلیل ناباروری در ایران را به عدم تخمک گذاری، نسبت می‌دهند.

درمان ناباروری

جدید ترین و مؤثرترین راه های درمان ناباروری در ایران و جهان

معمولاً ناباروری به عدم توانایی در بچه دار شدن، تا یک سال بعد از ازدواج گفته می شود. طبق آمار، 10 الی 15 درصد زوجین در ایران، دچار ناباروری هستند؛ که از این تعداد، 40 درصد مربوط به زنان، 40 درصد مربوط به مردان و 20 درصد مربوط به هر دو زوج می باشد. برای همین، قبل از اقدام به درمان ناباروری، باید مشخص گردد که اختلال از سوی کدام یک از زوجین می باشد. مثلاً اگر اختلال در باروری مربوط به زن باشد، می توان از روش های درمان مانند: تحریک تخمک گذاری با دارو، تلفیق داخل رحمی اسپرم (IUI)، IVF، ICSI، کوتر تخمدان، لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی و… استفاده کرد. علاوه بر هر یک از این روش ها، می توان از تلفیق دو روش برای درمان استفاده نمود. انواع روش های درمانی، کاربردها و تفاوت های آن ها به شرح زیر می باشند:

  • دارو درمانی

پزشک زمانی از دارو درمانی استفاده می کند که علت ناباروری، به عدم تعادل هورمونی مربوط باشد. این روش حتی در برخی موارد که علت ناباروری دقیقا مشخص نیست هم، تجویز می گردد.

  • IUI

از این روش درمان ، برای زمان هایی استفاده می شود که اسپرم مرد ضعیف بوده و توانایی باردار کردن تخمک را ندارد. در این حالت، پزشکان اسپرم فرد را گرفته و در زمان مناسب تخمک گذاری، درون رحم قرار می دهند تا شانس باردار شدن را افزایش دهند.

  • جراحی لاپاراسکوپی

در مواقعی که علت ناباروری، وجود بیماری هایی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات آناتومیک دستگاه تناسلی، آندومتریوز و فیبروز باشد، از جراحی لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری استفاده می گردد.

  • IVF

لقاح خارج رحمی یا همان IVF، روشی پیشرفته برای درمان ناباروری است، که معمولاً آخرین راه درمان ناباروری محسوب می شود. در این روش تخمک و اسپرم، هر دو از بدن زوجین استخراج شده و در خارج از رحم با یکدیگر لقاح می یابند. سپس رویان تشکیل شده را برای لانه گزینی درون رحم مادر قرار می دهند.

آیا درمان طبیعی ناباروری مؤثر است؟

در درمان طبیعی، تشخیص علت بروز ناباروری بسیار مهم است. بر همین مبنا، پزشک طب سنتی برای فرد گیاهان و داروهایی را تجویز می کند که می توانند سبب تقویت اسپرم، منظم شدن قاعدگی، تخمک گذاری های منظم و سایر عواملی که در بروز ناباروری دخیل و مؤثر هستند، شود.

درمان طبیعی ناباروری با کمک خوراکی های سلنیوم دار

تحقیقات انجام شده در یک مرکز ناباروری در شرق آمریکا نشان می دهد که مصرف مواد خوراکی سلنیوم دار می تواند سبب تقویت تخمک شود. سلنیوم یک ماده معدنی است، که به وفور در بادام یافت می گردد.

  • انار و درمان ناباروری

انار یکی از میوه هایی است، که در طب سنتی برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد. برای این تجویز باید، دانه انار را به شکل پودر درآورده و سپس آن را در یک کاسه آب گرم ریخته و روزی دو بار از آن بنوشید. این درمان را تا چند هفته ادامه دهید.

انار در ناباروری

  • سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، یکی از گیاهان سنتی چینی می باشد، که از آن برای تقویت رحم استفاده می کنند. این گیاه می تواند، سیستم تناسلی زنان را بهبود بخشیده و بیماری های مربوط به آن را درمان کند. این گیاه بهتر است در وسط سیکل قاعدگی مصرف شود.

سیب زمینی شیرین در ناباروری

یکی از خواص درمانی گیاه پنج انگشت، تنظیم زمان تخمک گذاری است. گیاه پنج انگشت می تواند هورمون های جسم زرد را تحریک کرده و سبب کاهش آزاد سازی هورمون های محرک فولیکول شود. همچنین این گیاه می تواند تولید هورمون های استروژن و پروژسترون را متعادل کند. به همین دلیل گیاه پنج انگشت، یکی از بهترین گیاهان در روش های طبیعی درمان ناباروری محسوب می گردد.خرید آنلاین عصاره گیاه پنج انگشت.

گیاه پنج انگشت در ناباروری

  • گزنه

گزنه نه تنها در درمان بیماری های رحم، بلکه برای درمان غده آدرنال و تقویت کلیه ها نیز تجویز می شود. کلروفیل موجود در این گیاه، ماده ای سم زدا بوده که بدن را برای بارداری آماده می کند.

درمان ناباروری با گیاه گزنه

  • جینسینگ آمریکایی

از جنسینگ آمریکایی برای تقویت سیستم تناسلی مردان و درمان ناتوانایی های جنسی استفاده می کنند. این گیاه در تعداد اسپرم ها، حرکت آن ها و میزان غلظت تستوسترون مؤثر است. همچنین از ماکا جینسینگ نیز برای افزایش تعداد اسپرم ها و حرکت آن ها کمک می گیرند. بعلاوه این گیاه می تواند باعث افزایش استقامت بدنی مردان شود و اختلالات نعوظ را درمان کند.

درمان ناباروری با جینسینگ آمریکایی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا