اندام شناسی

ناهنجاری های بارداری و زایمان

ناهنجاری های بارداری و زایمان

ناهنجاری های بارداری و زایمان

بیشتر بارداری ها بدون مشکل بوده و به سلامت پیش می رود اما گاها مشکلاتی روز می کند که سلامت مادر و نوزاد را به خطر می اندازد. تعدادی از این مشکلات تاثیر ماندگار در بدن نوزاد و مادر به جا می گذارد.

نوشته های مشابه

پره اکلامپسی

افزایش فشار خون و جمع شدن مایع در بدن مادر مشخصه این بیماری است. این حالت در 10-5 درصد بارداری ها و بیشتر در هفته های آخر بارداری رخ می دهد. مهمترین علائم این بیماری افزایش فشار خون، تجمع مایعات در بدن و وجود پروتئین در ادرار است. 

درمان پره اکلامپسی بسیار ساده است ولی اگر درمان نشود، از نظر حیاتی تهدید کننده بوده و منجر به اکلامپسی خواهد شد.

نشانه های این عارضه عبارتند از:

1-سردرد

2-اختلال در بینایی

3-حمله ناگهانی

4-در نهایت اغما

مشکلات جفت

مشکلات جفت قبل از خروج بچه روز کرده و می تواند به عملکرد و طرز قرار گرفتن جفت مربوط باشد. دو دسته مشکل برای جفت رخ خواهد داد:

1-جفت پوشاننده

در این حالت جفت منفذ خروجی گردن رحم به سمت خارج را مسدود خواهد کرد. شدت پوشانندگی به چگونگی پوشیده شدن دهانه رحم بستگی داشته و از جزئی تا کامل متغیر است. پوشانندگی جزئی مشکلات کمی به وجود آورده و تنها قسمتی از خروجی رحم را می بندد ولی پوشانندگی کامل شرایط
نامناسب ایجاد خواهد کرد چرا که دهانه رحم به طور کامل بسته می شود.

2-جفت جدا شونده

این حالت که جفت از دیواره رحم جدا خواهد شد به طور ناگهانی رخ داده  و خطر مرگ را برای جنین به دنبال دارد. چرا که ارتباط فتوس با مادر قطع خواهد شد.

در هر دو حالت ممکن است خونریزی از واژن رخ داده و در صورتی که شرایط جدی نباشد، علائمی روز نمی کند.

سقط جنین

سقط جنین یکی از مشکلات رایجی است که از هر 4 بارداری یک مورد سقط رخ می دهد. سقط به صورت خود به خودی انجام می شود که به معنای پایان یافتن غیر اختیاری بارداری قبل از هفته بیست و چهارم است. بیشتر سقط ها در 14 هفته اول بارداری رخ داده و علت نیمی از آن ها ناهنجاری
های ژنتیکی است. اما سقط های دیرتر دلایل گوناگونی دارد:

1-مشکلات بدنی در رحم و دهانه رحم

2-عفونت های شدید

3-مصرف سیگار و الکل

4-استفاده نادرست از داروها

انواع سقط جنین

1-سقط راجعه

اگر در مادری سه سقط یا بیشتر به طور پی در پی صورت گیرد، سقط راجعه نامیده می شود.

2-سقط تهدید کننده

در این حالت فتوس زنده است ولی دهانه رحم بسته بوده و مقداری خونریزی وجود دارد. در چنین شرایطی ممکن است منجر به سقط کامل شود که در نتیجه آن یا جنین می میرد و یا با موفقیت به دنیا می آید.

پلی هیدرامینوز

زمانی که مقدار زیاید از مایع آمنیوتیک جنین را در رحم فراگیرد، پلی هیدرامینوز رخ داده است که باعث بروز درد و ناراحتی در مادر خواهد شد. در چنین شرایط مایع اضافی به جنین اجازه می دهد که بیشتر حرکت داشته باشد در نتیجه تظاهرات زایمان غیر طبیعی افزایش یافته و
احتمال زایمان زودرس وجود خواهد داشت. دو نوع پلی هیدرامینوز وجود دارد:

1-پلی هیدرامینوز مزمن

این حالت به آرامی و بعد از هفته سی و دوم بارداری بروز می کند.

2-پلی هیدرامینوز حاد

اما حالت حاد که ممکن است در دو قلوها رخ بدهد، بعد از هفته بیست و دوم پیدی می آید.

در اکسن زیر، اولتراسوند فتوس نشان داده شده است که که در مایع آمنیوتیک زیادی قرار گرفته است توجه داشته باشید که مایع زیاد می تواند هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک باشد.

آشکار شدن غیر طبیعی

80 درصد نوزادان در هنگام تولد، سرشان به سمت پایین و صورتشان به سمت پشت مادر است که این حالت طبیعی بوده و در هفته سی و ششم خود را نشان می دهد ولی هر گونه انحراف از وضعیف خروج طبیعی جنین از رحم، غیر طبیعی معرفی شده و ممکن است مشکل ساز شود.

دو مورد از شایع ترین حالات عبارتند از:

1-حالت بریچ

در این حالت ابتدا سرین نوزاد آشکار شده و در برخی حالات ابتدا بند ناف بیرون می آید که می تواند حتی منجر به مرگ نوزاد شود. 

2-حالت پس سری پسین

در چنین شرایطی سر نوزاد به سمت پایین و طبیعی است ولی صورت او 180 درجه به سمت جلو چرخیده و در نتیجه صورت جنین به سمت جلو و پشتش به سمت پشت مادر قرار دارد.

توجه داشته باشید که در آشکار شدن های غیر طبیعی احتمال پاره شدن دهانه رحم و واژن وجود دارد.

زایمان زودرس (زایمان پیش از موعد)

بسیاری از بارداری ها تا 40 هفته طول می کشند ولی زمانی می توان گفت که بارداری کامل در 3 هفته آخر صورت می گیرد. زایمانی که پیش از هفته سی و هفتم باشد را زایمان زودرس می گویند و منجر به نارس بودن نوزاد می شود. مشکل عمده این زایمان برای نوزاد خواهد بود و به
ندرت در مادر باعث بروز مشکلات می شود. گاها این امکان وجود دارد که زایمان به تعویق افتاده و نوزاد را تا زمان رشد کامل در رحم نگه دارند. متاسفانه دلیل بروز این حالت مشخص نیست ولی عواملی همانند چند قلویی، عفونت مجرای ادراری و پلی هیدرامینوز می توانند باعث تحریک
زایمان زودرس شوند.

نوزاد نارس زیر را با دقت نگاه کنید. این نوزاد از را بینی تغذیه می کند چرا که انعکاس مکیدن هنوز در آن فعال نشده و توانایی بلع ندارد. علائم دیگر شامل کوچک بودن جثه، زردی و چروکیدگی پوست و همچنین چشم های درشت هستند.

باروری مصنوعی خارج از رحمی

در سال 1987 اولین کودک در خارج از بدن و در داخل یک لوله آزمایش به وجود آمد. از همان سال روش باروری مصنوعی (IVF) در تمامی دنیا رواج پیدا کرد. در این روش تخمک و اسپرم در خارج از رحم با هم ترکیب می شوند. از این روش زمانی استفاده می شود که لوله های فالوپ مسدود
باشد، علت ناباروری مشخص نباشد و یا این که علت ناباروری قابل درمان نباشد.

روش کار در باروری مصنوعی به صورت زیر است:

1-ابتدا باید با تحریک هورمونی، چند تخمک از تخمدان خارج شود. برای این منظور اسکن اولتراسوند به کار گرفته می شود. زمانی که فولیکول ها آماده رهاسازی تخمک هستند سوزن  به سمت تخمک هدایت شده و عمل جمع آوری انجام می شود.

2-تخمک ها سپس به کمک هورمون ها و به روش مصنوعی به کمال می رسند. با این کار احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد.

3-سپس باید تخمک ها را با اسپرم پدر مخلوط نمود. 

4-مخلوط حاصل به مدت 48 ساعت در دمایی نزدیک به دمای طبیعی بدن قرار می گیرد.

5-در نهایت حداکثر سه تخم بارور شده را به رحم مادر تزریق می شود.

احتمال موفقیت این روش 15 درصد بوده و اگر تخمک بتواند داخل رحم لانه گزینی کند، کار با موفقیت پیش رفته است.

تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)

یکی از روش های IVF ، روش تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم است این روش باید زمانی استفاده شود که مرد نابارور بوده و روش های دیگر تاثیر گذار نبوده اند. این کار بسیار ظریف بوده و به ابزارهای میکروسکوپی نیاز است. برای این منظور ابتدا تخمک را به کمک یک پیپت میکروسکوپی
ثابت نگه داشته و سپس اسپرم به کمک یک سوزن میکروسکوپی وارد سلول تخمک رسیده می شود. احتمال موفقیت تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم 15 درصد در یک دوره قاعدگی بوده و نهایتا فقط یک جین تشکیل خواهد شد.

مشکلات هنگام خروج نوزاد از رحم

برخی از مشکلات یا از زایمان طبیعی جلوگیری می کند و یا این که باعث طولانی شدن مرحله دوم زایمان یعنی خروج نوزاد خواهد شد. در مرحله دوم زایمان دهانه رحم به اندازه 10 سانتیمتر باز شده و تولد نوزاد به معنی پایان این مرحله خواهد بود. مشکلات این مرحله به ویژه در
اولین بارداری شایع نیستند. مشکلات به وجود آمده دو دسته هستند:

1-مشکلات در مرحله اول زایمان

انقباضات ضعیف رحم و آشکار شدن غیر طبیعی از جمله مشکلات در این مرحله هستند که در نتیجه فتوس نمی تواند به دهانه رحم فشار آورده و به باز شدن آن کمک کند. در صورتی که مرحله اول طولانی شود مادر انرژی کافی برای مرحله دوم را نخواهد داشت.

2-مشکلات مرحله دوم ایمان

در صورتی که نوزاد بازرگ و یا لگن مادر تنگ باشد، نوزاد با تاخیر از مجرای زایمان عبور کند و یا این که بچه هنگام عبور از لگن دچار مشکل شود. ممکن است نوزاد در واژن دچار مشکل شود برای مثال واژن به اندازه کافی کشیده نشده و سر بچه از آن عبور نمی کند. 

به طور کلی در شرایط خاص حتما باید عمل سزارین انجام شود. 

عمل سزارین

برای انجام عمل سزارین نیاز است که یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:

1-در صورتی که عبور نوزاد از واژن سخت باشد.

2-مادر چند قلول باردار باشد.

3-دلایل محکمی پزشکی وجود دارد که مادر از توان کافی برای زایمان طبیعی برخوردار نیست.

در عمل سزارین یک برش افقی دقیقا زیر خط موهای شرمگاهی ایجاد شده و نوازد و جفت خارج می شوند.بررای این کار از بی حسی اپیدورال استفاده می شود در نتیجه مادر حین عمل هوشیار بوده و می تواند نوزاد را بلافاصله پس از به دنیا آمدن در آغوش بگیرد.

خروج نوزاد با کمک

ممکن است نوزاد نتواند با سرعت کافی از رحم خارج شود در چنین شرایط نیاز به کمک رسانی است تا بتواند از مجرای زایمان خارج شود. این کم رسانی زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که یا نوزاد در خطر باشد و یا این که مادر توان کافی برای زایمان نداشته باشد.  دو روش برای
این منظور وجود دارد که در هر دو روش، ابتدا با یک وسیله سر نوزاد را بیرون می کشند و بعد بقیه مراحل به صورت طبیعی انجام خواهد گرفت. به منظور وارد کردن دستگاه و باز کردن مجرای خروجی، در قسمت بین واژن و مخرج به کمک بی حسی موضعی برشی ایجاد می شود که به این کار
اپی زیوتومی گفته می شود. این برش دادن دو حسن دارد:

1-جلوگیری از پاره شدن چین ها و صدمه دیدن آن ها

2-ایجاد زاویه ای برای جلوگیری از آسیب به مخرج

 روش های خروج کودک با کمک

بیرون آوردن با مکش

فرورفتگی دستگاه مکنده روی سر نوزاد قرار گرفته و لوله آن به یک پمپ متصل می شود. در نتیجه با هر انقباض رحمی، ماما نوزاد را بیرون می کشد.

بیرون آوردن با فورسپس

فورسپس وسیله ای قاشق مانند است که با دقت در اطراف سر نوزاد قرار گرفته و هر بار که مادر برای خروج نوزاد فشار وارد می کند، ماما سر نوزاد را به سمت بیرون می کشد تا به واژن برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا