اندام شناسی

ناهنجاری های کبد، پانکراس و کیسه صفرا

ناهنجاری های کبد، پانکراس و کیسه صفرا

ناهنجاری های کبد، پانکراس و کیسه صفرا

کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا اندام های اصلی گوارش، جذب و سوخت و ساز مواد غذایی، نوشیدنی ها و داروها هستند. این اندام ها همانند سایر قسمت های دیگر بدن در معرض خطر بوده و ممکن است دچار عفونت و صدمه دیدگی به وسیله سم و بدخیمی شوند. برخی از بیماری ها همانند کبد
الکی و هپاتیت به سبک زندگی انسان بستگی داشته و در نتیجه می توان از این بیماری ها پیشگیری نمود.

نوشته های مشابه

بیماری کبد الکلی

مصرف بیش از حد الکل منجر به تخریب کبد خواهد شد که با توجه به مصرف بیشتر الکل در مردان نسبت به زنان، مردان بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند ولی جالب است بدانید که چون زنان نمی توانند بیشتر از الکل بسوزانند در نتیجه زنان آمادگی بیشتری برای گرفتار
شدن به آثار جانبی الکل دارند. الکل می تواند منجر به بیماری های مختلف کبد شده و مواد سمی موجود در الکل به روش های مختلف می توانند کبد را تخریب نماید که در برخی از موارد ممکن است منجر به سرطان کبد شود. به طور کلی نوع بیماری به تعداد سال هایی بستگی دارد که الکل
به مقدار زیاد نوشیده شده است. 

نحوه تخریب الکل:

زمانی که الکل (اتانول) تجزیه می شود ماده ای به نام استالدئید تولید می شود که بنظر می رسد این ماده با پروتئین های سلول های کبد ترکیب شده و در نتیجه ترکیب حاصله منجر به تخریب، التهاب و فیبروزه شدن می شود.

بیماری کبد چرب

یکی از عواض مصرف طولانی الکل به ویژه در افراد دائم الخمر، بیماری کبد چرب است. از متابولیسم ترکیبات الکل، چربی تولید می شود. این گویچه های چربی در داخل سلول های کبد جای گرفته و منجر به بزرگ شدن آن ها می شوند.  گویچه های چربی به صورت لکه ها و دانه های زرد
رنگ قابل مشاهده بوده و در صورتی که مصرف الکل در همان ابتدا قطع شود، از بین خواهند رفت و کبد به حالت طبیعی بر می گردد. اما ادامه مصرف منجر به بروز بیماری هپاتیت الکلی شده و کبد ملتهب شود.

متاسفانه این بیماری علائمی نداشته و تنها از طریق آزمایش خون مشخص می شود. این بیماری می تواند تا ناخوشی و زردی هم پیش برود. آخرین مرحله تخریب کبد در اثر الکل که ممکن است کشنده باشد، سیروز است و ممکن است نیاز به پیوند کبد باشد.

هپاتیت الکلی

زمانی که فرد به مصرف الکل ادامه دهد، کبد چرب به حالت التهاب (هپاتیت) در آمده و در نتیجه گلبول های سفید قادر نخواهند بود خون را تصفیه و پاکسازی کنند. در نتیجه سلول های کبد به شدت آسیب دیده و می میرند.

سیروز

مرحله پایانی بیماری کبد الکلی،  سیروز است. در این زمان فیبروز دائمی که تهدید جدی برای حیات است رخ داده و  با از بین رفتن سلول های کبد، کبد کارایی خود را از دست خواهد داد.

ناهنجاری های کبد، پانکراس و کیسه صفرا

پرفشاری خون باب

یکی از مشکلات مربوط به سیروز، افزایش فشار خون باب است. در این زمان بافت ها به مرور سخت و فیبروزی شده و در نتیجه جریان خون به سیاهرگ باب کبد مسدود خواهد شد. این مسئله باعث می شود که فشار در سیاهرگ ها بالا رفته و جریان خون در رگ های دیگر افزایش یابد. همه این
عوامل باعث می شود که رگ های شکم، راست روده، معده و مری دچار افزایش خون و تورم شوند. به این حالت واریسی گفته می شود. الزاما هر کس که به بیماری سیروزی مبتلا شود دچار واریس مری نمی شود ولی واریس مری می تواند منجر به خونریزی کم یا زیاد شود چرا که فشار برگشتی باعث
بزرگ شدن سیاهرگ های مری خواهد شد و در نتیجه خونریزی محتمل خواهد بود.

برای درمان واریس بهتر است به جای پرداختن به درمان سیاهرگی های واریسی، از داروهای کاهنده فشار یا تزریق عوامل محدود کننده کمک گرفته شود. و در این کنار حتما باید خد فرد برای بهبودی تلاش نماید.

انسداد جریان خون

خون از لوله گوارشی و دیگر اندام ها از طریق سیاهرگ باب به کبد وارد می شود. حال بروز سیروزی باعث قطع شدن جریان خون و افزایش فشار خون در رگ ها می شود. این حالت به شکل یک جریان افزایشی به سیاهرگ های مری منتقل شده و منجر به بزرگ شدن آن ها می شود.

هپاتیت

هپاتیت یا التهاب کبد در اثر انواع گوناگون ویروس ها ایجاد می شود که رایج ترین راه انتقال آن تزریقات دارویی است. علائم این بیماری از ناخوشی خفیف تا زردی و نارسایی کبد متفاوت است. هپاتیت نوع حاد و ناگهانی ممکن است در طول چند هفته از بین بررود اما م تواند به
نوع مزمن و طولانی نیز تبدیل شود.

انواع هپاتیت:

1-هپاتیت A

این نوع هپاتیت در اثر خوردن غذا یا آب آلوده ایجاد می شود.

2-هپاتیت   B  

نوع  از راه خون آلوده منتقل می شود ولی با توجه به این که این ویروس در منی نیز یافت شده است به همین دلیل از راه جنسی نیز به فرد دیگر سرایت می کند.

3-هپاتیت  C

این نوع هپاتیت از راه خون منتقل شده و عمده مردم از این طریق دچار بیماری می شوند.

در تصویر زیر که با بزرگنمایی 200000 برابر به دست امده است، شما می توانید ویروس های کروی هپاتیت   B  را مشاهده کنید. ویروس یکی از علت های هپاتیت حاد است.

آبسه کبدی

این بیمار نوع نادری است که در آن حفره های پر از چرک داخل کبد گسترش پیدا می کند و غالبا عفونت هایی هستند که از شکم به کبد سرایت می کنند.  این عفونت می تواند در اثر یک عفونت آمیبی و یا باکتریایی از هر جای بدن (حتی پانکراس و کیسه صفرا) از راه خون به کبد  منتقل
شود. علت این بیماری غالبا ناشناخته بوده و برخی مردم نشانه خاصی نشان نمی دهند به همین دلیل تشخیص آبسه چند هفته به تعویق می افتد.  اما با این حال گاها علائم زیر دیده می شود:

1-درد شدید

2-تهوع

3-کاهش وزن

4-تب بالا

برای درمان بیماری آبسه در صورتی که تشخیص داده شود علت این بیماری باکتریایی است، باید از آنتی بیوتیک ها استفاده شود.

در آبسه عفونی معمولا آبسه را به سوزن نیز تخلیه می کنند. این نوع آبسه می تواند به صورت منفرد و یا گروهی و معمولا پس از بروز یک عفونت در جای دیگر بدن از راه خون منتقل می شود.

سنگ صفرا

سنگ صفرا در واقع توده های سفت و کوچکی هستند که در کیسه صفرا به وجود می آیند و در صورت حرکت این توده ها و قرار گرفتن در مجرای صفرا، با درد همراه خواهد بود. سنگ صفرا در دو مجرا می تواند قرار گیرد:

1-سنگ در مجرای سیستیک

در صورتی که سنگ وارد این مجرا شود می تواند مانع از تخلیه صفرا شده و در نتیجه باعث التهاب شود که به آن کوله سیستیک گفته می شود.

2-سنگ در مجرای اصلی صفرا

در این صورت جریان صفرا از کیسه صفرا یا کبد به دودنوم متوقف شده و منجر به درد با شدت مختلف و زردی می شود. به این دردها که اولین نشانه های سنگ صفرا هستند، کولیک صفراوی گفته می شود.

غالب افراد که به سنگ صفرا مبتلا  می شوند هیچ علامتی نداشته و نشانه ها زمانی آشکار می شود که سنگ وارد مجرای صفراوی شده و درد آغاز گردد. این درد با مصرف غذای چرب بیشتر می شود زیرا در این زمان برای گوارش چربی ها  صفرا تولید شده و انتقال آن سختی می شود. تحقیقات
نشان داده است که علت این بیماری در کشورهای پیشرفته تجمع کلسترول در کیسه صفرا است که کلسترول یکی از محصولات فرآیندهای کبدی است. شیوع این بیماری در زنان و همچنین در افراد زیر 30 سال کم است. برای درمان این بیماری باید تمام کیسه صفرا برداشته شود.

سرطان پانکراس

سرطان پانکراس ناشی از تومورهای بدخیمی است که متاسفانه آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است. سیگار کشیدن نقش مهمی در این بیماری دارد. تحقیقات نشان داده است که شیوع سرطان پانکراس در افراد سیگاری و مردان بیشتر است.  تومورهای پانکراس براساس ساختمان پانکراس
دسته بندی می شوند:

1-تومور سر که باعث قطع جریان صفرا و زردی می شود.

2-تومور تنه و تومور دم که با درد بالای شکم همراه هستند.

 این بیماری می تواند سرتاسر پانکراس را فراگیرد ولی بیشتر در قسمت سر پانکراس و اطراف آمپول واتر (محلی که مجرای پانکراس به دودنوم وصل می شود) رخ می دهد. متاسفانه این بیماری آینده خوبی نداشته و تنها جراحی می تواند علائم آن را کم کند.

پانکراتیت

در صورتی که التهاب شدید لوزالمعده در اثر مصرف زیاد الکل یا سنگ صفرا رخ بدهد به آن پانکراتیت می گویند. علت برروز این التهاب، آنزیم هایی است که توسط سلول های پانکراس تولید شده و با توجه به این که این آنزیم ها قبل از خارج شدن فعال می شوند لذا منجر به هضم خود
سلول ها خواهند شد. 

انواع پانکراتیت:

1-پانکراتیت حاد

عوامل زیادی در بروز پانکراتیت حاد دخیل هستند که مهمترین و رایج ترین آن ها شامل سنگ صفرا، الکل، برخی از داروها و عفونت های خاص همانند اوریون می شود.

2-پانکراتیت مزمن

این نوع پانکراتیت معمولا در اثر مصرف الکل به وجود می آید.

در هر دو نوع پانکراتیت درد نشانه اصلی ولی در حالت حاد درد بیشتر بوده و با تهوع و استفراغ همراه است.

ناهنجاری های کبد، پانکراس و کیسه صفرا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا