بیماری

کچلی یا قارچ پوست

کچلی یا قارچ پوست

کچلی یا قارچ پوست

شرح بیماری: کچلی نوعی بیماری است که موجب ریزش مو در قسمت‎های کوچکی از سر می‎شود. در بعضی از موارد، این قسمت‎ها به هم وصل شده و قسمت‎ های قابل ملاحظه ‎ای از کچلی را به ‎وجود ‎می‎آورند.
این نوع قارچ در هر قسمت از بدن می‎تواند به وجود آید، در این صورت در پوست فرد مبتلا قسمت‎های دایره‎ای به وجودمی‎آید که پوسته ‎پوسته گشته و در مدت 1 تا 2 هفته بزرگتر شده، قرمز و برجسته می‎شود. چنانچه قسمت رویش مو مبتلا به قارچ شود، موها شکسته شده یا ریزش می‎کنند.
این بیماری از طریق انسان، حیوانات خانگی و وسایل آلوده مانند شانه و حوله به فرد سالم سرایت می‎کند.در موارد پیشرفته بیماری، سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو حمله و باعث ریزش مو می‎شود. ریزش ناگهانی مو در سر می‎تواند به آرامی رشد کند و حتی نواحی ابرو، مژه، صورت
و دیگر قسمت‎های بدن را مبتلا نماید. مواردی نیز وجود ‎دارد که تمام مو‎های سر ریزش کرده و دوباره نمی‎توانند رشد کنند، که میزان قدرت رشد دوباره مو‎ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حال حاضر درمان قطعی برای کچلی وجود ندارد. با این وجود، درمان ‎هایی وجود دارند
که رشد مو‎ها را سریع کرده و تا حدی از ریزش مجدد آن جلوگیری می نمایند. به علاوه، شخص مبتلا به کچلی باید از استرس و تنش به دور باشد.
اگر به قارچ پوست سر یا بدن مبتلا شده‎اید نزد پزشک بروید. همچنین اگر با گذشت یک هفته از شروع درمان بهبودی حاصل نشود یا پوست قرمز، زخمی یا مترشح شود یا پوست سر متورم و چرکین گردد و مو ریزش داشته ‎باشد باید به پزشک مراجعه نمایید.
نشانه‎های بیماری:
اصلی‎ترین علامت کچلی، ریزش مو است. اغلب قسمت‎های کوچکی از سر با قطر چند سانتی‎متر، مو‎های خود را از دست می‎دهند. این اتفاق ممکن است در پوست سر، ابرو، مژه و دیگر قسمت‎های بدن روی دهد. تعداد این نواحی عاری از مو در افراد مختلف، فرق می‎کند.
ریزش مو به تنهایی نمی‎تواند دلیل قطعی برای ابتلا به کچلی باشد. تشخیص اصلی بیماری به عهده‎ی پزشک است. در بعضی از موارد، ریزش مو بسیار بیشتر است و این بستگی به نوع کچلی دارد:
کچلی تمام سر: در این بیماری، تمام مو‎های سر از بین می‎روند.
کچلی تمام بدن: در این بیماری، تمام مو‎های بدن از بین می‎روند.
کچلی نوعی بیماری خود ایمنی است، یعنی سیستم ایمنی بدن که به‎ طور طبیعی ویروس‎ها و باکتری‎های مهاجم را از بین می‎برد، سلول‎های فولیکول مو را دشمن فرض کرده و به آن‎ها حمله‎ور می‎شود تا حدی که فولیکول‎ها قدرت خود را برای نگهداشتن و رشد مو از دست می‎دهند.
افرادی که در خانواده‎ آن‎ها شخص مبتلا به بیماری‎های خودایمنی مانند دیابت نوع یک یا آرتریت روماتویید وجود دارد، استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. این می‎تواند نشان دهد که یک مشکل ژنتیکی در این اشخاص وجود دارد که البته متأثر از عوامل محیطی نیز می‎باشد.
علائم بیماری: قسمت‎های پوسته ‎پوسته دایره‎ای روی پوست بخصوص در ناحیه سر، ریزش مو در ناحیه آسیب‎دیده، قرمزی، تورم و ترشح پوست در موارد شدیدتر

نوشته های مشابه


علائم بیماری :

ریزش مو در ناحیه آسیب‎دیده
قرمزی، تورم و ترشح پوست در موارد شدیدتر
قسمت‎های پوسته‎پوسته دایره‎ای روی پوست بخصوص در ناحیه سر


درمان های کلینیکی کچلی یا قارچ پوست :

درمان قطعی برای کچلی وجود ندارد، اما درمان‎ هایی وجود دارند که به رشد سریع‎تر مو کمک می‎کنند یا جلوی ریزش مو‎های رشد کرده را می‎گیرند. نمی‎توان پیش‎بینی قطعی داشت شاید به سعی و خطای زیادی نیاز داشته باشید تا چیزی پیدا کنید که برای شما سودمند است، زیرا برخی از درمان‎ها، ریزش مو را در تعدادی از بیماران ممکن است بدتر کنند.
 تعدادی از دارو‎ها بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه هستند، مانند:
1.ماینوکسیدیل که دو بار در روز برروی پوست سر، ابرو و ریش مالیده می‎شود و نتایج آن حدوداً پس از یک سال استفاده مداوم، نمایان می‎گردد و عوارض چندانی ندارد.
2. آنترالین (Scalp – Dritho)، دارویی است که رشد مجدد مو را تحریک می‎نماید.
3.داروهای کورتیکو استروئیدی مانند کلوبتازول(Lmpoyz): به شکل فوم، لوسیون یا پماد به پوست مالیده می‎شوند، تا التهاب فولیکول مو را کاهش دهند.
4.ایمنوتراپی موضعی، در این روش از یک ماده‎ی شیمیایی مانند دیفن سیپرون برای ایجاد ضایعات آلرژیک روی پوست، استفاده می‎شود، ضایعاتی شبیه به بلوط که سمی هستند و احتمال دارد بعد از شش ماه موجب رشد مجدد مو شوند برای ادامه رشد مجدد مو‎ها، این روش باید ادامه داده‎ شود.
5.تزریق دارو:
تزریق استروئید یک روش رایج برای کچلی خفیف و پراکنده است، که به رشد مو کمک می‎کند. سوزن‎ های کوچکی، استروئید را به پوست نواحی درگیر تزریق می‎نمایند. این کار باید هر یک ماه یا دو ماه، یک‎بار تکرار شود. در این روش به رشد مو کمک می‎شود، ولی مانع ریزش مو نمی‎گردد. برای کچلی گسترده، گاهی اوقات از قرص‎های خوردنی کورتیزون استفاده می‎شود. به دلیل عوارض جانبی این قرص‎ها، باید قبل ار مصرف با پزشک خود مشورت کنید. قرص‎های متوترکسات و سیکلوسپورین که سرکوب کننده‎های سیستم ایمنی بدن هستند با تجویز پزشک قابل استفاده‎اند. این دارو‎ها جلوی حمله‎ی سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو را می‎گیرند ولی با عوارض جانبی مانند بالا بردن فشارخون، آسیب به کبد و کلیه و بالا بردن شانس ابتلا به عفونت‎های جدی و ابتلا به نوعی سرطان به نام لنفوم، همراه هستند و استفاده طولانی مدت از آن‎ها توصیه نمی‎شود.
6.نوردرمانی یا فوتوتراپی، درمان دیگری برای کچلی است. در این روش از ترکیبی از نور فرابنفش و یک داروی خوراکی به نام پسورالنس (Psoralens) استفاده می‎شود.
همچنین می توانید به قسمت آسیب‎دیده، پماد یا کرم ضد قارچ بزنید. روزانه 2 تا 3 بار، لایه نازکی از پماد را روی آن بمالید. اجازه ندهید که پماد با لب و چشم‎ها تماس پیداکند.

درمان های خانگی کچلی یا قارچ پوست :

اگر بیماری در مراحل اولیه است و زیاد گسترش نیافته‎ است، پماد ضد قارچ روی محل بمالید. پس از لمس ناحیه قارچی، دستان خود را کاملا بشویید. از خیس نگهداشتن یا خاراندن پوست خود بپرهیزید. برای کاهش خارش از حمام روغن جوی دوسر استفاده نمایید. برای جلوگیری از سرایت بیماری، وسایل شخصی مانند حوله، ملحفه، شانه، کلاه و لباسهایتان را به دقت بشویید و در اختیار دیگران قرارندهید. به حیواناتی که نشانه‎های کچلی و قارچ دارند، نزدیک نشوید. اگر شک دارید که حیوان خانگی شما به این بیماری مبتلا است، او را نزد دامپزشک ببرید.
برای شستشوی سر از شامپوی بچه و شامپوهای ملایم استفاده نمایید. سر را به آهستگی شسته و خشک کنید. برای خشک کردن مو، سشوار به کار نبرید. ژل، اسپری و مانند آن را به پوست نزنید. اگر احتیاط‎ های لازم را رعایت می‎کنید، ضرورتی ندارد که از دیگران دوری کنید، اما در ورزش‎هایی مانند کشتی مراقب باشید با دیگران تماس بدنی نداشته ‎باشید مگر آن که از دوره درمان ضد قارچ شما حداقل چهار روز گذشته‎باشد.
 


بیماری های مرتبط

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا