بیماری

سل

سل

شرح بیماری: بیماری واگیردار و عفونی است که بر اثر ابتلا به باکتری باسیل کخ یا Mycobacterium tuberculosis به وجود می‎آید. گونه دیگری از این باکتری M. bovis نام دارد که موجب تولید
این بیماری در گاو می‎شود و از طریق خوردن شیر خام و آلوده به باکتری به فرد منتقل می‎شود. باکتری نادری به نام M. Africanum نیز وجود دارد که در آفریقا عامل به وجود آورنده این بیماری است.
10 میلیون نفر از سراسر دنیا مبتلا به سل هستند که 75 درصد آن‎ها از کشورهای جهان سومی‎اند. میکروب بیماری از راه تماس با بزاق و پراکنده ‎شدن آب دهان بیمار هنگام حرف‎زدن، سرفه، عطسه کردن و … به دیگران سرایت می‎کند.
پس از انتقال میکروب به فرد سالم، عفونتی در ریه به وجود می‎آید، که آلودگی اولیه Primo-infection است و در 90 درصد موارد، کاملا درمان شده یا خودبه‎خود از بین می‎رود. در عکسبرداری از سینه، این عفونت به صورت لکه‎های کلسیفیه شده در شش‎ها دیده می‎شود.
در 5 درصد افراد این عفونت اولیه از طریق خون به نقاط دیگر بدن سرایت می‎کند. واکنش سیستم ایمنی بدن به میکروب با بروز نشانه‎ هایی همچون خستگی، عرق شبانه، سرفه خشک و در مراحل بعد همراه با خلط، تب شبانه، خلط خونی، لاغری و نفس‎نفس زدن در هنگام کار و … همراه است.
پزشک برای بیمار، انجام رادیوگرافی و آزمایش خلط درخواست می نماید.

نوشته های مشابه


علائم بیماری :

خستگی
عرق شبانه
سرفه خشک
سرفه خلط دار
تب شبانه
خلط خونی
لاغری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا