بیماری

آب ریزش از دهان

 

آب ریزش از دهان

 

شرح بیماری:
در دهان تمام انسان ها در طول یک شبانه روز حدود 1.5-1 لیتر آب وجود دارد. اما گاهی اوقات این مقدار زیاد شده و به 4-3 لیتر می رسد که در این صورت فرد به بیماری سیالوره مبتلا شده است که در حالت سیالوره شدیدی میزان آب در 24 ساعت به 10 لیتر خواهد رسید.

دلایل بروز بیماری:

نوشته های مشابه

عواملی که در بروز این بیماری دخالت دارند متعدد بوده و به ترتیب اهمیت بیان می کنیم:

1- داروها و سموم

برخی از داروهای معمولی و یا داروهای سمی از قبیل جیوه، ید، برمورها، آرسنیک، کلرات دو پتاسیم، پیلوکارپین، بیسموت، مس و ترکیبات حاصل از آن منجر به افزایش آب دهان می شوند.

2- آماس یا تورم دهان

تمام انواع تورم دهان به استثنای برفک، منجر به افزایش آب دهان می شوند که در این میان پیوره، دمل های فک، کمبود ویتامین C ، پورپورا و همچنین کم خونی از عوامل بسیار موثر در بروز سیالوره هستند.

3- تحریکات موضعی

مهمترین تحریکات موضعی در دهان که منجر به بروز بیماری سیالوره و افزایش دهان می شوند عبارتند از: دندان های ناهموار، دندان های کرم خورده، پرکردگی معیوب دندان ها، روکش های فلزی و غیر فلزی دندان ها، تورم غشای مترشحه دهان، سنگ مجاری
غدد مترشحه دهان

4- بیماری های عفونی عمومی همانند آبله، هاری و…

5- بازتاب یا تحریکات دستگاه گوارش

از جمله این تحریکات می توان به تحریک ناشی از معده، لوزالمعده، کبد، کیسه صفرا و حتی رحم اشاره نمود. تحقیقات نشان داده است که مهمترین علامت شایع بیماری های معده، بیماری سیالوره است و همچنین در اوایل دوران بارداری نیز این افزایش آب
دهان دیده می شود.

6- انگل های ورده ای

در میان انگل ها، آسکاریس نقش بیشتری دارد زیرا این انگا اعصاب روده را تحریک می کند که واکنش ناشی از آن ها منجر به سیالوره می گردد.

7- بیماری ها و اختلالات عصبی

در افراد مبتلا به بیماری دریا، بیماری اتومبیل (نوعی بیماری که در ان فرد بعد از سوار شدن در اتومبیل یا کشتی، دچار سرگیجه، ناراحتی و  افزایش آب دهان خواهد شد)، هیستری، میگرن، تحریکات عصب گوش که حتی می تواند منجر به فلج عصب صورت گردد،
آب دهان افزایش پیدا خواهد کرد. در برخی موارد نیز دیده شده است که بیماری های دستگاه عصبی همانند آنسفالیت لتارژیک و پارالیزی (فلج حسی) منجر به بروز بیماری سیالوره می گردد.

8- علل های نامعلوم

در برخی از افراد مبتلا به سیالوره دیده شده است که بیماری به هیچکدام از عوامل نامبرده مربوط نمی شود که در این صورت به آن بیماری سیالوره ایدیوپاتیک یا سیالوره ی ناشناخته می گویند. مهمترین عامل بروز این نوع بیماری، تحریکات عصبی همانند
تاملات شدید روحی و شوک های بزرگ است که باعث می شوند بیماری به صورت ناگهانی رخ داده، به مدت کم و بیش طولانی ادامه داشته و سپس خود به خود از بین برود.

علائم بالینی بیماری سیالوره:

اگر فرد به سیالوره معمولی دچار باشد، به جز زیادی آب دهان علامتی ندارد. اما در افراد مبتلا به سیالوره شدید، به جز حجم زیادی از آب، علائم زیر بروز می کند:

1- با توجه به این که آب زیادی وارد معده می شود، فرد دچار استفراغ، سوء هاضمه و عوارضی دیگر خواهد شد.

2- قدرت تکلم چنینی فردی به شدت کم می شود زیرا بعد از هر چند کلمه سخن گفتن، مجبور است آب دهان خود را قورت بدهد.

3- ذائقه این افراد به شدت متاثر شده و دچار اختلال می شود در نتیجه به خوبی نمی توانند مزه غذاها را بفهمند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا