طب سنتی و درمان

کمبود یا فقدان ویتامین C در بدن

کمبود یا فقدان ویتامین C در بدن

اسامی دیگر :
اسکوربوت

نام علمی :
Scurvy) Scorbute)


اسامی دیگر :

اسکوربوت



نام علمی :

Scurvy) Scorbute)

برای درمان بیماری اسکوربوت می توان از گیاه هان زیر استفاده نمود:

– ترشک Rumex acetosa L. ( ترشک گیاهی است که دارای ویتامین C می باشد و موثر در درمان بیماری اسکوربوت،… است). نحوه استفاده از این گیاه به این ترتیب است که باید به اندازه  یک قاشق قهوه خوری از برگ گیاه را در یک
فنجان آب، به مدت ربع ساعت بجوشانید. باید توجه شود که آب در شروع جوشیدن دارای اسید اکسالیک بسیاری است، که باید دور ریخته شود. بهتر است که این جوشانده را چند بار در طول روز تهیه و میل کرد.

باید عنوان شود که فرآورده های تهیه شده از این گیاه دارای اسید اکسالیک فراوان هستند. از این رو نباید از این مواد برای مبتلایان به نقرس، درد مفاصل، سنگ های صفراوی، وجود اکسالات در ادرار مسلولین و مبتلایان به سوء هاضمه استفاده شود.
استفاده از این گیاه برای این بیماران دارای ریسک بالایی است.

– کیسه کشیش Capsella Bursa- Pastoris (L.) Medik. (کیسه کشیش یا همان تالاسپی گیاهی است که دارای اثرات ضد خونریزی و مؤثر در درمان اسکوربوت،… می باشد). جهت استفاده از خاصیت درمانی آن باید 100 گرم  از گیاه تازه (
در صورت که گیاه تازه ندارید می توانید از 30 تا 60 گرم گیاه خشک شده استفاده کنید) را در یک لیتر آب جوش، دم کرده و به مقدار 3 فنجان در طول روز و بین دو وعده ی غذایی میل کنید.

– لادن Tropaeolum majus L. (گیاه لادن دارای اثرات مدری، ضد اسکوربوت،… می باشد). جهت استفاده باید به مقدار 15 گرم از برگ گیاه را در 3 فنجان آب جوش، دم کرده و به مقدار 2 تا 3 فنجان در طول روز مصرف گردد.

– Cochlearia Armoracia L. ( این گیاه دارای خاصیت ضد اسکوربوت است و به ازای هر 100 گرم از گیاه تازه دارای معادل 125 میلی گرم ویتامین C می باشد). جهت استفاده از این گیاه باید به مقدار 15 تا 30 گرم از گیاه تازه را
در یک لیتر آب جوش ریخته و دم کرده و سپس به مقدار 3 فنجان در طول روز مصرف کرد.

باید توجه کرد که فرآورده های این گیاه با کربنات و بی کربنات های قلیایی و دم کرده پوست کنکینا، جهت مصارف داخلی ناسازگاری دارند.

– Sisymbrium officinal jacq. (این گیاه به نام ترب وحشی، ترب کوهی و یا ریشه خردل نیز معروف است و دارای اثرات مدری، ضد اسکوربوت و… می باشد). جهت درمان با این گیاه باید به مقدار 3 قاشق دسر خوری از تکه های گیاه در
3 فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد. این عصاره را باید 3 مرتبه در طول روز  بین هر وعده غذایی استفاده کنید. 

علاوه بر گیاهان ذکر شده، مصرف غذا های که حاوی هویج، پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی هستند می توانند اثرات کمک درمانی در بیماری اسکوربوت داشته باشند.

 


برای افزودن دیدگاه باید شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا