بیماری

کلوروز یا کم‎خونی دختران جوان

کلوروز یا کم‎خونی دختران جوان

شرح بیماری: کلروز نوعی کم‎خونی هیپوکروم است که این نوع کم‎خونی یا حالت ابتدایی دارد و یا به دلیل اختلالاتی در بدن ایجاد می‎شود.
امروزه نوع ابتدایی آن بسیار کم شده ‎است، اما در گذشته در بین دختران 18-15 ساله پس از قاعدگی روی می‎داد. عواملی مانند کمبود ویتامین C و متابولیسم ناقص آهن در بدن، افسردگی، خستگی، استفاده از غذاهای نامناسب و قرار نگرفتن در معرض نور می‎توانند موجب کم‎خونی هیپوکروم
شوند. فردی که دچار کم‎خونی کلروز می‎گردد، رنگ پریده است و پوست زرد مایل به سبز دارد. لب‎ها، لثه‎ها و داخل پلک او بی‎رنگ است و صورت او پف می‎کند.  فرد بیمار در اثر خونریزی ضعیف شده، قاعدگی او دردناک و مقدار دفع خونش کم می‎شود و حتی امکان دارد قطع گردد. هضم
غذا کامل صورت نمی‎گیرد و اغلب یبوست و استفراغ روی می‎دهد. تنگی نفس در هنگام فعالیت‎های جسمانی نیز می‎تواند از علائم ابتلا به کم‎خونی هیپوکروم باشد.
نوع دوم، یک بیماری ثانویه به حساب می‎آید و علت آن اغلب مشکلات معدی و روده‎ای مزمن است، که معمولا در 30-60 سالگی ایجاد می‎شوند. وجود سوء هاضمه در جوانان، ابتلا به سل یا سیفلیس، بیماری‎های کبدی، عفونی و روده‎ای نیز ممکن است منجر به کم‎خونی کلروز شوند.

نوشته های مشابه


علائم بیماری :

رنگ پریدگی
بی رنگی لب، لثه و داخل پلک
قاعدگی دردناک
تنگی نفس هنگام فعالیت جسمانی
یبوست و استفراغ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا