بیماری

فراموشی

فراموشی

فراموشی

شرح بیماری: هنگامی که به خاطر سپردن و یادآوری مطالب دشوار شود، گفته می‎شود که فرد به فراموشی یا ضعف حافظه مبتلا شده ‎است. اگر چه فراموشی به علت تغییرات پردازش مغز، بیشتر در سنین
پیری دیده می‎شود، ولی بروز آن در سنین پایین‎تر نیز غیر ممکن نیست. نوشیدن زیاد الکل و مصرف مواد مخدر و برخی داروها، بی‎خوابی، افسردگی، تنش و اختلالات هورمونی از عوامل شایع فراموشی است، البته روش‎هایی نیز برای تقویت حافظه وجود دارد. در صورتی که ضعف حافظه با
نشانه ‎هایی مانند زوال عقل و تغییرات شخصیتی همراه باشد، فرد به جنون مبتلا گشته ‎است.
چنانچه به مرور حافظه فرد ضعیف می‎گردد، یا داروهای مخرب حافظه مصرف می‎کند، باید به پزشک مراجعه نماید.
علائم بیماری: اختلال در به یادسپاری و به یادآوردن مطالب

نوشته های مشابه


علائم بیماری :

اختلال در به یادسپاری
اختلال در به یاد آوردن مطالب


درمان های خانگی فراموشی :

گاه تغییراتی که در سبک زندگی خود ایجاد می‎کنیم، به تقویت حافظه کمک می‎نمایند.
نگرانی به خود راه ندهید و بدانید که اضطراب و نداشتن اعتماد به ‎نفس روی حافظه اثر منفی به جای می‎گذارد. کارها را منظم انجام دهید به گونه‎ای که احتمال فراموشی کمتر شود. همه چیز را در دفترچه‎ای که به همراه دارید یادداشت نمایید.
وسایل ضروری همیشه در جای مشخصی قرار دهید و برای کارهای مهم خود، تاریخ و ساعت معینی داشته ‎باشید. از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدری همچون حشیش و اکستازی بپرهیزید.
بازی‎های فکری مانند شطرنج، جدول و معما به تقویت حافظه کمک می‎کنند.
خواندن روزنامه و کتاب بهتر از تماشای تلویزیون است. از روش‎های تقویت حافظه استقبال کنید. تغذیه عامل مهمی در بهبود حافظه است.
خوردن مقدار زیاد میوه و سبزی، بادام، گردو، فندق، نان سبوس‎دار، غلات و زیتون، انجام ورزش منظم و داشتن خواب مناسب شبانه به شما کمک فراوانی می‎کند.
در ضمن فرد مبتلا به فراموشی باید مرتب به کارشناس بینایی و شنوایی سنجی مراجعه نماید.
 از تجسم و تکرار برای به خاطر سپردن اطلاعات استفاده کنید.
بیشتر دقت کنید و تمرکز داشته‎ باشید. از گوینده بخواهید، مطلب را تکرار کند و سپس خودتان آنقدر تکرار کنید، تا در ذهنتان بماند.
در مسافرت، در جاده‎ها و جاهای مختلف، علامت مخصوصی مانند یک ساختمان بزرگ برای خودتان در نظر بگیرید، تا مسیر را فراموش نکنید.
در به خاطر سپردن اسم اشخاص، اسم او را با یک تصویر ذهنی تجسم کنید، تا فراموشتان نشود. برای ماندگار کردن یک سری اشیا در حافظه خود، از روش کدگذاری استفاده کنید، مثلا با اول اسم آن‎ها یک اسم بسازید تا ترتیبشان در ذهنتان بماند.
از حافظه خود کار بکشید، مثلا قبل از خواب تمام اتفاقاتی که در طول همان روز برای شما رخ‎ داده را یک بار دیگر تجسم کرده و مرور نمایید به گونه‎ای که حتی گفتگو هایی که در طول روز داشته‎اید را به یاد بیاورید.
از تصویرهای مبالغه ‎آمیز برای به یاد سپردن مغازه‎ ها و فروشگاه‎ ها استفاده کنید، مانند یک بسته بسیار بزرگ پنیر که در دست شما است یا یک بسته چای به بزرگی یک اجاق گاز.
پیاده‎روی کنید و در این حین، از قدرت تجسم و یادآوری اشیا مختلف استفاده نمایید.


بیماری های مرتبط

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا