اندام شناسی

ناهنجاری های ساختمان قلب

ناهنجاری های ساختمان قلب

ناهنجاری های ساختمان قلب

امکان روز ناهنجاری های قلبی در هر سنی وجود دارد. به جز ناهنجاری های مادرزادی که از همان بدو تولد با افراد همراه است، ناهنجاری های دریچه ای در سال های بعد رخ خواهند داد. برخی از این ناهنجاری های ساختمانی با پیشرفت هایی که در علم پزشکی شاهد هستیم از طریق عمل
های جراحی قابل ترمیم هستند برای نمونه می توان به ناهنجاری تنگی دریچه قلب اشاره نمود که با عمل جراحی دریچه را گشاد می کنند.

نوشته های مشابه

نقص های مادرزادی قلب(CHD)

نقص های مادرزادی قلب در زمان رشد جنین رخ داده و پس از تولد نیز همراه او وجود دارد. اسکن جنین با کمک امواج فراصوت کمک می کند که پزشکان قبل از تولد به این عارضه ها پی برده و در نتیجه به دنبال راه حل برای درمان باشند. این نقص ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1-برخی از نقص های مادرزادی قلب در میان اعضای یک خانواده رایج است در نتیجه علت آن را ارثی و ژنتیکی می دانند.

2-دسته دیگر از نقص های مادرزادی قلب پیشینه ارثی نداشته و می تواند در اثر ابتلای مادر به بیماری های عفونی همانند سرخچه، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض اشعه ایجاد شود.

علائم نقص های مادرزادی قلب

1- تنگی نفس

2- کند بودن روند افزایش وزن کودک

رشد قلب

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که قلب انسان چگونه تشکیل می شود؟

در دوران جنین در مرحله تشکیل قلب، قلب بخشی از یک رگ خونی است که دیواره آن ضخیم شده است. به مرور زمان و همزمان با بزرگ شدن جنین این رگ پیچ خورده و حلقه ای می شود. در نهایت بطن ها، دهلیزها، سرخ رگ ها و سیاهرگ ها در قلب به وجود خواهند آمد. بسیاری از نقص های
مادرزادی قلب در همین زمان که تغییرات اساسی در حال رخ دادن است به وجود می آیند. در تصویر زیر خون دارای اکسیژن به رنگ قرمز و خون فاقد اکسیژن به رنگ آبی است.

ناهنجاری های ساختمان قلب

تنگی آئورت

تنگی آئورت یکی از عارضه هایی است که در اثر باریک شدن قسمتی از  آئورت رخ می دهد. در این زمان نقطه ای که بیشتر تنگ می شود، محل آغاز انشعاب های سرخ رگ های گردن، مغز، دست و قسمت های بالایی بدن است. این حالت باعث می شود که خون در قسمت های پایینی بدن جمع شده و
قلب برای رفع این مشکل مجبور است بیشتر کار کند که منجر به افزایش فشار خون و انتقال این فشار به قسمت های بالایی بدن خواهد شد. درمانی تنگی آئورت نیاز به جراحی داشته و علائم آن به صورت رنگ پریدگی در صورت فرد و اختلال در تنفس و خوردن خود را نشان می دهد.

نقص دیواره دهلیزی (ASD)

نقص دیواره دهلیزی زمانی رخ می دهد که سوراخی در دیواره میانی دهلیزها به وجود آید در نتیجه خون دهلیز چپ که دارای فشار بیشتری است به دهلیز راست وارد شده (رنگ بنش)، جریان خون در شش ها افزایش و در بقیه قسمت های بدن کاهش می یابد. لازم به ذکر است که احتمال ابتلا
به نقص دیواره دهلیزی و نقص دیواره بطنی در کودکان مبتلا به نشانگان دان بیشتر است.

نقص دیوراه بین بطنی (VSD)

زمانی که سوراخی در دیواره بین بطنی به وجود آید این نقص رخ خواهد داد در این حالت خون دو بطن با هم مخلوط شده، راست شده و نهایتا حجم خون شش ها افزایش می یابد. در صورتی که این سوراخ کوچک باشد در ابتدا تولد بسته خواهد شد در غیر این صورت حتما باید جراحی انجام
شود.

تترالوژی فالوت

تترالوژی فالوت که منجر به تنگی نفس و کبودی پوست (سیانوز) می شود در اثر ترکیب 4 نقص ساختمانی رخ خواهد داد:

1-نقص دیوراه بین بطنی

2-جابجا شدن آئورت به سمت راست که منجر به ورود خون بطن راست به آئورت می شود (رنگ بنفش).

3-تنگی دریچه ششی

4-ضخیم شدن دیواره بطن راست

ناهنجاری های دریچه ای

عوامل مختلفی می تواند منجر به ناکارآمدی 4 دریچه های قلب شود. به طور کلی دو دسته اصلی ناهنجاری دریچه قلب وجود دارد:

1-تنگی دریچه ها

زمانی که دریچه ها تنگ می شود، میزان خروج خون کاهش خواهد یافت. در نتیجه مقداری از خون در قلب باقی خواهد ماند. علت این عارضه می تواند مادرزادی، عفونت هایی همانند تب روماتیسمی و حتی ممکن است از عوارض سال خوردگی باشد.

2-گشادی دریچه ها

گشادی دریچه ها که  نشان از بی کفایتی دریچه هاست باعث می شود که دریچه بسته نشده و مقداری از خون بازگشت می کند. گشادی دریچه ها ممکن است در اثر حمله قلبی و یا عفونت دریچه ها رخ دهد.

دریچه میترال

به تصویر زیر دقت کنید که نشان دهنده قلب سالم است. رشته های نگهدارنده لت ها در این تصویر دیده شده و دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد.

تنگی

در تنگی دریچه بافت دریچه سخت شده و در نتیجه قادر نیست به طور کامل باز شود. در این حالت خون جریان دارد اما مقداری از آن باقی خواهد ماند. تمامی این عوامل باعث می شود که قلب شدیدتر منقبض شود تا جریان طبیعی خون حفظ شود.

دریچه باز طبیعی

باز شدن دریچه ها به این صورت است که زمانی که یکی از حفره های قلب منقبض می شود، فشار ناشی از انقباض باعث باز شدن دریچه ها و جریان یافتن خون می شود.

نارسایی دریچه

در این شرایط لت های دریچه کاملا بسته نشده و مقداری از خون بر می گردد در نتیجه قلب بیشتر کار می کند تا خون به گردش در بیاید.

دریچه بسته طبیعی

زمانی که دریچه به صورت طبیعی بسته می شود فشار در طرف دیگر دریچه زیاد شده، لت های دریچه بسته و در نتیجه خون بر نمی گردد.

وزوز قلب

حرکات نامنظم خون در قلب به دلیل نقص دریچه ها باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی می شود که به آن وزوز قلب (Heart murmur) می گویند. اگر دریچه ها سالم باشند در این صورت صدای باز و بسته شدن آن ها به صورت لوب-لوب است. در مورد صداهای غیر طبیعی لازم است بدانید که برخی
از آن ها به دلیل غیر طبیعی بودن دریچه هاست و به آن ها مِرمِر می گویند. توجه داشته باشید که صدای مرمر از قلب کودکان هم شنیده می شود ولی به معنی غیر طبیعی بودن دریچه ها نیست. 

جریان غیر طبیعی

برخی از مرمرها در اثر جریان غیر طبیعی خون رخ می دهند. برای مثال:

1-چرخش اضافی خون در اطراف لت های دریچه های تنگ

2-ایجاد جریان معکوس در خون در اثر برگشت خون از دریچه های گشاد


برای افزودن دیدگاه باید شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا