اندام شناسی

مراحل به دنیا آمدن نوزاد

مراحل به دنیا آمدن نوزاد

مراحل به دنیا آمدن نوزاد

1-ابتدا در پاسخ به هورمون ها در طول اولین مرحله زایمان در رحم، انقباض های زایمان رخ می دهد که باعث کشیده شدن دهانه رحم و باز شدن آن تا حدود 10 سانتیمتر می شود. در این زمان کیسه آمنیوتیک که مسئول حفاظت از بچه بوده است در رحم پاره شده و آب تخلیه خواهد شد.

نوشته های مشابه

2-مرحله دوم مربوط به بیرون آمدن بچه است که با انقباض های رحم تغییر موقعیت می دهد. سر نوزاد به سمت مجرای زایمان قرار گرفته و نوزاد را به سمت بیرون از رحم می فرستد. پس از به دنیا آمدن بچه و بریدن بند ناف، وارد مرحله سوم می شویم.

3-در این زمان خروج جفت شروع می شود. قابله و یا پزشک مربوطه باید تمام جفت را از رحم خارج کند.

در تصویر زیر می توانید خروج طبیعی نوزاد را مشاهده کنید. نوزاد به ترکیبی از خون، موکوز و ورنیکس پوشیده شده و در این تصویر هنوز بند ناف هنوز گره خورده و پاره نشده است.

ورنیکس

ماده ای گریسی سفید رنگ است که از پوست جنین در برابر  مایع آمنیوتیک محافظت کرده و مانع از چروکیده شدن آن می شود. بعد از تولد این ماده باید از بدن نوزاد پاک شود.

خروج نوزاد از رحم

با توجه به این که در دوران زایمان درد زیادی وجود دارد لذا روش های کمک برای کاهش درد استفاده می شود:

1-یکی از متداول ترین روش های زایمان به منظور کاهش درد، بی حسی نخاعی است. که در این روش سوزن به فضای بین مهره ای در ناحیه کمر وارد شده رشته های حس کننده دردهای انقباضی از کار می افتند. با توجه به این که در زمان زایمان ممکن است اثر بی حسی از بین برود لذا کاتر
را به همراه سوزن وارد فضای اپیدورال کرده و در همان جا نگه می دارند تا داروهای بی حسی از این طریق وارد فضای بین مهره ای شوند.

2-روش دیگر بی حسی نخاعی متحرک است که مادر می تواند بدون از دست دادن حسی، حرکت کرده و به بیرون امدن بچه کمک کند.

مراحل بیرون آمدن نوزاد از رحم

1-ابتدا دهانه رحم باز می شود. در این زمان جنین به سمت ستون مهره های مادر چرخیده و در پهن ترین قسمت لگن مادر قرار می گیرد. 

2-زمانی که نوزاد به محدوده چانه رسید، شروع به بیرون آمدن از رحم و وارد شدن به واژن می کند. در نتیجه واژن شروع می کند کشیده شده تا به اندازه سر نوزاد تطابق داشته باشد.

3-همزمان که نوزاد از مجرای زایمان پایین می آید، سر او برای نخستین بار دیده می شود. به این مرحله کرانینگ گفته می شود. معمولا نوزاد دوباره به سمت مخرج مادر می چرخد در نتیجه سر می تواند بر خم شدن ناشی از کشیدگی واژن غلبه کند. در این زمان تولد رخ می دهد.

4-همزمان که کودک در حال خروج از رحم است ماما باید بررسی کند که بند ناف دور گردن نوزاد نپیچد. همچنین باید موکوز را از روی بینی و دهان کودک پاک کند تا راحت نفس بکشد.

5-کودک دوباره می چرخد تا شانه هایش یکی بعد از دیگری به راحتی خارج شوند.

6-به محض این که نوزاد به دنیا می آید، انقباض های رحم کاهش یافته و رگ های خونی که در حال خونریزی هستند بسته می شوند. 

7-حدود 15-5 دقیقه بعد از خروج نوزاد، جفت نیز از رحم جدا شده و با کشیدن بند ناف در حالی که به قسمت پایین شکم فشار می آید، جفت به راحتی جدا خواهد شد. برای این که مادر بتواند این مرحله را با سرعت گذرانده و درد را تحمل کند می توان از داروهایی استفاده نمود

8- از این زمان به بعد زمان دیگر فشاری بر روی راست روده نیست و مجرای زایمان به حالت طبیعی خود باز می گردد.

اشکال لگن در زنان

شکل لگن در زنان متنوع بوده و به طور کلی لگن زنان بهتر از لگن مردان است تا بهتر بتوانند نوزاد را از بدن خارج کنند. در میان انواع لگن های زنانه برخی از آن ها برای تولد بچه مناسب تر هستند.  بهترین لگن زنانه، لگن کلاسیک است که گرد و کمی عمیق بوده و در نتیجه
به دلیل برخورداری از ظرفیت کافی، مشکلات تولد نوزاد کمتر خواهد بود. اما بدترین شکل لگن زنانه، لگن مثانی و یا شبه مردانه است که کمترین حجم را دارد و در نتیجه مشکلات تولد نوزاد بیشتر خواهد بود.

تصویر لگن زنانه

این لگن کم عمق است و همزمان با رشد جنین، به رحم اجازه می دهد که پهن شده و در نتیجه به دلیل شکل گرد و پهن آن سر جنین برای تولد و عبور خواهد داشت.

تصویر لگن مردانه

لگنی همانند شکل زیر بیشتر به لگن مردانه شباهت دارد. با چنین لگنی زن به سختی می تواند زایمان از طریق واژن انجام دهد مگر این که جثه بچه کوچک باشد.

مراقبت از جنین

ممکن است که روند زایمان به خوبی پیش نرود در نتیجه پزشک باید با کنترل ضربان قلب نوزاد از سلامت قلب او مطمئن شود. برای این منظور روش هایی وجود دارد:

1-استفاده از گوشی پزشکی و در موارد نادر اسکن داپر اولتراسوند

2-پیگیری الکتریکی جنین (کاردیوتوپوگرافی) که پزشک می تواند این کار را به صورت بیرونی با اتصال دو قطعه به شکم مادر و یا به صورت درونی و با اتصال دو الکترود به سر جنین انجام دهد.

جالب است بدانید که امروزه ضربان قلب جنین را از راه دور و در شرایطی که مادر در حال حرکت است کنترل نمود.


برای افزودن دیدگاه باید شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا